Srovnání vybraných technik sběru dat kvantitativního výzkumu

Název práce: Srovnání vybraných technik sběru dat kvantitativního výzkumu
Autor(ka) práce: Utler, Richard
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Tahal, Radek
Oponenti práce: Forst, Václav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
V rámci této práce jsou analyzovány rozdíly plynoucí z použití rozdílných metod sběru dat, konkrétně telefonního a osobního dotazování. Zjištění vycházejí z volebního modelu společnosti TNS Aisa realizovaném při příležitosti voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2013. Cílem práce je určit, zda zvolená metoda sběru dat ovlivňuje výsledky odhadovaných volebních preferencí, určit v jakých sociodemografických kategoriích se tak děje a zda mají rozdíly v získaných datech souvislost s ideovou orientaci politických stran. Závislost výsledků na metodě sběru dat je hodnocena testem nezávislosti chí-kvadrát. Dále je prostřednictvím osobních rozhovorů s výzkumníky určeno, v jaké fázi výzkumného procesu může dojít ke zkreslení dat a jaké jsou jeho možné příčiny. Přínosem práce je zjištění, že zvolená metoda sběru ovlivňuje zjištěné preference u voličů ve věku 30 až 44 let, vysokoškolsky vzdělaných a voličů žijících v Praze. V těchto skupinách je osobním dotazováním výrazně preferována levicová strana ČSSD a telefonním dotazováním pravicová TOP 09. Samotný sběr dat byl vyhodnocen nejrizikovější fází výzkumného procesu, ve které může dojít k případnému zkreslení. Zatímco přesnost osobního dotazování závisí velkou měrou na osobě tazatele, zdroje zkreslení telefonického dotazování plynou více z podstaty užití telefonu jako takového.
Klíčová slova: výzkum veřejného mínění; CAPI; test nezávislosti chí-kvadrát ; politické strany; statistická chyba; CATI; cílová skupina; tazatel; systematická chyba; volební model
Název práce: Comparison of selected data collection techniques of quantitative research
Autor(ka) práce: Utler, Richard
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Tahal, Radek
Oponenti práce: Forst, Václav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis analyses the differences that result from using of specific data collection method, computer assisted telephone interviewing (CATI) and computer assisted personal interviewing (CAPI). The main findings are based on election model built by research agency TNS Aisa for elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic in 2013. The aim of the thesis is to determine whether the chosen method of data collection influences the results of the estimated electoral preferences, to determine in which sociodemographic categories it is happening and whether the differences in the obtained data are related to the ideological orientation of the political parties. The dependence of the results on the data collection method is assessed by the chi-quadrate independence test. Further, through personal interviews with researchers, it is determined at what stage of the research process the data may be distorted and what its possible causes are. The benefit of the thesis is the finding that the chosen method of collection influences the established preferences among voters aged 30-44, university graduates and voters living in Prague. In these groups, the left-hand side ČSSD is preferred more by personal interviewing and right-handed TOP 09 through telephone interviewing. The collection of data itself was evaluated by the most risky phase of the research process, in which possible distortion could occur. While the accuracy of personal interviewing depends largely on the interviewer's personality, the sources of distortion of the telephone inquiry result more from the nature of the use of the phone itself.
Klíčová slova: CAPI; CATI; chi-quadrat independence test; political parties; interviewer; election model; target group; systematic error; random error; public opinion research

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra marketingu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 19. 6. 2015
Datum podání práce: 15. 5. 2017
Datum obhajoby: 13. 6. 2017
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/53466/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: