Rozvozní problém s interním a externím dopravcem

Název práce: Rozvozní problém s interním a externím dopravcem
Autor(ka) práce: Zikmund, Adam
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Pelikán, Jan
Oponenti práce: Fábry, Jan
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato diplomová práce se zabývá úlohou z oboru kombinatorické optimalizace s názvem rozvozní problém s interním a externím dopravcem. V této úloze dán úplný neorientovaný symetrický graf a úkolem je uspokojit poptávku ve všech uzlech s minimálními náklady. Doprava může být realizována buďto pomocí interních vozidel, nebo s využitím externího dopravce. Náklady interní dopravy závisí na zdolané vzdálenosti, zatímco externí náklady se odvíjí pouze od hmotnosti požadavků. K řešení úlohy je navrženo několik heuristických metod, které jsou později testovány na třech experimentálních instancích o různých velikostech (ve smyslu počtu zadaných uzlů). Důraz je kladen především na srovnání výsledků uvedených heuristických metod a výsledků dosažených pomocí klasického optimalizačního přístupu, který může vést k horším řešením (v případě rozsáhlejších instancí) z důvodu výpočetní složitosti dané úlohy.
Klíčová slova: kombinatorická optimalizace; rozvozní problém; heuristické metody
Název práce: Vehicle Routing Problem with Private and Common Carriers
Autor(ka) práce: Zikmund, Adam
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Pelikán, Jan
Oponenti práce: Fábry, Jan
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This diploma thesis deals with a problem from the field of combinatorial optimization called Vehicle Routing Problem with Private and Common Carriers (VRPPC). A complete undirected symmetric graph is given. The task is to satisfy demands in all nodes with minimal total costs. There are two possibilities of doing so. Either private fleet or common carrier can be used for the transport of the demanded goods. The private costs depend on the covered distance whereas the common costs are conditional only on the weight of demand. Several heuristic methods for solving this problem are proposed and tested on three experimental instances of different sizes (in terms of number of nodes). Emphasis is primarily put on comparison between the presented heuristic and the classical optimization approach, which can often lead to inferior results (especially in case of larger instances) because of the computational complexity of the given problem.
Klíčová slova: heuristic method; Vehicle Routing Problem; combinatorial optimization

Informace o studiu

Studijní program / obor: Kvantitativní metody v ekonomice/Ekonometrie a operační výzkum
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra ekonometrie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 28. 2. 2017
Datum podání práce: 23. 5. 2017
Datum obhajoby: 12. 9. 2017
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/61072/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: