Identitární projekty a formování sféry veřejností v post-frankistickém Španělsku

Název práce: Identitární projekty a formování sféry veřejností v post-frankistickém Španělsku
Autor(ka) práce: Fleissner, Kamil
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Müller, Karel
Oponenti práce: Dvořáková, Vladimíra; Hroch, Miroslav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Předkládaná disertační práce si klade dva cíle: zmapovat vývoj politik identit a pamětí ve španělském kontextu a hlouběji porozumět post-frankistickému denacionalizačnímu procesu čili procesu re/konstrukce španělské národní a andaluské regionální identity. S využitím kombinace metod obsahové analýzy (OA) a kritické diskursivní analýzy (KDA) jsou zkoumány interpretace minulosti, diskursivní strategie a jazykové prostředky, které jsou reprodukovány ve školních učebnicích sociálních věd určených pro studenty druhého stupně andaluských základních škol. Výzkum staví na výchozím předpokladu, že frankistický dominantní nacionálně-katolický diskurs byl v průběhu demokratizačního procesu nahrazen diskursivním rámcem tzv. ústavního nacionalismu (Muňóz Mendoza 2012). Mezi sledovanými kritérii této komplexní diskursivní změny jsou: a) prostor věnovaný regionálnímu, národnímu a evropskému interpretačnímu rámci minulosti; b) komplementarita identit a užívání diskursivních strategií externalizace, pozitivní sebeprezentace, diskreditace a diference; c) vědecký vs. teleologický přístup k interpretaci minulosti; d) reprezentace tzv. míst paměti, národních symbolů a národních legend; e) výchova k aktivnímu občanství a postoj k ústavnímu pořádku a lidským právům. Hlavní závěry výzkumu dokládají: 1) trend denacionalizace a rostoucí evropeizace interpretačního rámce minulosti ve školních kurikulech a učebnicích; 2) deesencializaci a nárůst komplementarity reprodukovaných sociálních identit; 3) posilování kritického vědeckého zacházení se španělskými dějinami, a naopak přesun teleologického zacházení s minulostí do podkapitol věnovaných dějinám Andalusie; 4) pokles reprezentace národních symbolů a národních legend; 5) navýšení učebnicových obsahů, jejichž cílem je výchova k aktivnímu občanství a obhajoba liberálně-humanistické etiky; 6) přechod od politiky zapomnění k politice oživení paměti.
Klíčová slova: Andalusie; školní učebnice; Politika identity; Politika paměti; denacionalizace
Název práce: Identitarian Projects and Shaping the Public Sphere in th post-Francoist Spain
Autor(ka) práce: Fleissner, Kamil
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Müller, Karel
Oponenti práce: Dvořáková, Vladimíra; Hroch, Miroslav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The purpose of this thesis is to examine the re/construction of Spanish national and Andalusian regional identity and to analyze the changes in politics of identity and memory in the postfranquist Spanish context. Both content analysis (CA) and critical discourse analysis (CDA) are used to study interpretations of the past, discursive strategies and linguistic means that are reproduced by the secondary school textbooks of Social Science. The research assumes that hegemonic discourse of Catholic nationalism was replaced by the new dominant discursive framework of the constitutional nationalism (Muňóz Mendoza 2012). The analysis focuses on a few indicators of this complex discursive transformation: a) the space devoted to the regional, national and European interpretative framework of history; b) the identitarian complementarity and discursive strategies of externalization, positive self-presentation, discrediting and difference; c) the critical scientific and teleological ap-proach to history; d) the representation of sites of memory, national symbols and national myths; e) the proactive citizenship education and attitude towards human rights and consti-tutional order. The main findings of the research confirm: 1) a trend of the denationaliza-tion and increasing Europeanization of interpretative frameworks of history in curricula and social science textbooks; 2) a complementary and non-essentialist reproduction of social identities; 3) a strengthening of the critical scientific perspective on Spanish history, but at the same time a teleological approach shifts to the chapters devoted to Andalusian history; 4) a decrease of national symbols and national myths representation; 5) an increasing space devoted to defending a proactive citizenship education and liberal-humanist ethics; 6) a transition from the postfranquist politics of social forgetting to the current politics of remembrance.
Klíčová slova: denationalization; school textbooks; identity politics; Andalusia; memory politics

Informace o studiu

Studijní program / obor: Politologie/Politologie
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra politologie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 20. 9. 2012
Datum podání práce: 22. 6. 2017
Datum obhajoby: 13. 9. 2017
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/41026/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: