Aplikace vztahové všímavosti ve výuce managementu: Vývoj a validace programu Relational Mindfulness Training (RMT)

Název práce: Application of Relational Mindfulness in Management Education: Development and Validation of Relational Mindfulness Training (RMT)
Autor(ka) práce: Vich, Marek
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Lukeš, Martin
Oponenti práce: Pauknerová, Daniela; Kolman, Luděk
Jazyk práce: English
Abstrakt:
The application of mindfulness in management practice and education has recognized notable growth in recent years. The development of mindfulness has shown positive effects in several domains such as stress management, work engagement, well-being and cognitive flexibility. However, the effect of mindfulness training in the domain of interpersonal relationships is still a rather unexplored area. Furthermore, little evidence has so far explored the domain of relational mindfulness that focuses on the development of awareness of one and other’s condition in a social context. In order to address the lack of evidence, the goal of this thesis is to develop and validate an 8-week mindfulness-based intervention (MBI) named Relational Mindfulness Training (RMT). Research was conducted in the pilot (N = 66) and main study (N = 128) that included students of the University of Economics in Prague. Results showed a significant effect of participation in RMT on mindfulness, self-compassion, authentic leadership, compassion, perceived stress and subjective happiness. Results from the main study further confirmed significant effects of RMT participation on mindfulness, self-compassion and perceived stress in the long run, and indicated that individuals who maintained the individual practice after the end of intervention showed notably better results than individuals who did not. However, the individual practice did not affect the level of compassion. It suggests that an increase of compassion was not affected by an individual practice but by a relational practice of RMT. Two studies described in this thesis are the first ones that validate the effects of a relational-based mindfulness program in management education and the first ones to validate the effects of MBI in the Czech Republic. They also suggest that training in relational mindfulness has a potential to become a beneficial part of management education curriculum as it may help future leaders to handle their challenges in more aware and caring way.
Klíčová slova: mindfulness; relational mindfulness training; self-compassion; compassion; stress management
Název práce: Aplikace vztahové všímavosti ve výuce managementu: Vývoj a validace programu Relational Mindfulness Training (RMT)
Autor(ka) práce: Vich, Marek
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Lukeš, Martin
Oponenti práce: Pauknerová, Daniela; Kolman, Luděk
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Aplikace všímavosti v manažerském vzdělávání a praxi v posledních letech zaznamenala značný nárůst. Studie poukázaly na pozitivní efekty rozvoje všímavosti v řadě oblastí, zejména v rámci zvládání stresu, zvýšení pracovní angažovanosti, zvýšení osobní pohody a rozvoje kognitivní flexibility. Přínosy tréninku všímavosti pro oblast mezilidských vztahů však stále zůstávají spíše neprozkoumanou oblastí. Velmi omezená část studií se také doposud věnovala oblasti vztahové všímavosti, která se zaměřuje na rozvoj schopnosti uvědomovat si druhé jedince i sebe sama během společenské interakce. Cílem této práce je vytvořit a ověřit osmitýdenní intervenci založenou na vztahové všímavosti zvanou Relational Mindfulness Training (RMT). Výzkum byl rozdělen na pilotní (N = 66) a hlavní studii (N = 128) a obě tyto studie zahrnuly studenty Vysoké školy ekonomické v Praze. Výsledky poukázaly na statisticky významný vliv účasti v RMT na rozvoj všímavosti, sebe-laskavosti, autentického leadershipu, soucitu a subjektivního štěstí, a snížení úrovně vnímaného stresu. Hlavní studie dále potvrdila statisticky významný vliv účasti v RMT na rozvoj všímavosti a sebe-laskavosti, a snížení úrovně vnímaného stresu v dlouhém období. Výsledky také naznačily, že jedinci, kteří si udrželi pravidelnou osobní praxi (všímavosti) po skončení programu ukázali zjevně lepší výsledky, než jedinci, kteří si praxi neudrželi. Individuální praxe však zjevně neměla vliv na změnu úrovně soucitu. Tento výsledek naznačuje, že růst úrovně soucitu nebyl způsoben individuální praxí všímavosti, nýbrž vztahovou praxí všímavosti. Dvě popsané studie v této práci jsou zřejmě první, které ověřily efekty programu, jenž je primárně postaven na praxi vztahové všímavosti. Zdá se, že obě studie jsou také prvními, které ověřily efekty osmitýdenního programu všímavosti na území České Republiky. Tato práce naznačuje, že trénink ve vztahové všímavosti má potenciál být prospěšnou součástí vysokoškolské výuky manažerských oborů, především díky tomu, že může budoucím leaderům pomoci lépe zvládat každodenní výzvy uvědomělejším a laskavějším způsobem.
Klíčová slova: všímavost; trénink vztahové všímavosti; sebe-laskavost; soucit; zvládání stresu

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra manažerské psychologie a sociologie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 19. 11. 2014
Datum podání práce: 4. 10. 2017
Datum obhajoby: 12. 12. 2017
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/50315/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: