Virtuální spotřeba: Proč lidé nakupují kosmetické virtuální předměty?

Název práce: Virtuální spotřeba: Proč lidé nakupují kosmetické virtuální předměty?
Autor(ka) práce: Novák, Daniel
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Špecián, Petr
Oponenti práce: Máslo, Lukáš Augustin
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Bakalářská práce zkoumá faktory, které ovlivňují spotřebitelovo chování při nákupu virtuálních kosmetických statků. Konkrétně práce zjišťuje roli tří spotřebních motivací vedoucích ke spotřebě za účelem zisku společenského statusu: Veblenův efekt, stádový efekt a hédonický efekt. Kromě těchto motivací práce zkoumá roli impulzivního nakupování a zda jsou spotřebitelé ve virtuálních ekonomikách ovlivněni altruistickými motivy. Hlavní závěry této práce byly zkoumány pomocí regresní analýzy, která byla sestrojena na základě dat z dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření bylo provedeno na vybraných herních internetových komunitách a zúčastnilo se jej celkem 546 respondentů. Regresní analýza zkoumala vliv jednotlivých faktorů na celkové utracené peníze za virtuální kosmetické statky a prokázala zásadní vliv Veblenova efektu, altruistických motivů a také impulzivního nakupování. Stádový efekt byl zkoumán pomocí tří proměnných, signifikantní vliv se ovšem podařilo prokázat pouze u jedné z nich a to, že čím více virtuálních kosmetických předmětů vlastní přátelé spotřebitele, tím více za ně spotřebitel následně utrácí. Vliv hédonického efektu se prokázat nepodařil.
Klíčová slova: hédonický efekt; altruismus; impulzivní nakupování; virtuální ekonomika; virtuální spotřeba; Steam ekonomika; Veblenův efekt; stádový efekt
Název práce: Virtual Consumption: Why Do People Buy Virtual Cosmetic Items?
Autor(ka) práce: Novák, Daniel
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Špecián, Petr
Oponenti práce: Máslo, Lukáš Augustin
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis studies the determinants of consumers’ behavior while buying virtual cosmetic goods. It examines the motivations that underlie status-oriented consumption: Veblen effect, bandwagon effect and hedonic effect. Besides these three motivations, the thesis explores the role of impulsive shopping in the virtual economies and the possible effect of altruistic motives. The hypotheses regarding the determinants of the amount of money spent on cosmetic virtual items were tested using regression analysis on the survey data. The survey was undertaken in selected internet gaming communities with total participation of 546 respondents. The thesis brings evidence for the influence of the Veblen effect, altruistic motives, and impulsive purchasing. The bandwagon effect was tested from several different vantage points, but its influence was only partially significant: the data show that the more virtual cosmetic items friends of the consumer own, the more he or she spends on them too. The influence of hedonic effect could not be established.
Klíčová slova: hedonic effect; Veblen effect; bandwagon effect; altruism; impulsive purchasing; virtual economy; virtual consumption; Steam economy

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra ekonomie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 9. 10. 2018
Datum podání práce: 16. 12. 2018
Datum obhajoby: 29. 1. 2019
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/67228/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: