Zajištění a měření kvality ve vysokém školství: komparativní analýza

Název práce: Quality assurance and measurement in higher education: comparative analysis
Autor(ka) práce: Vašenda, Jan
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Čadil, Jan
Oponenti práce: Kotýnková, Magdalena; Valenčík, Radim
Jazyk práce: English
Abstrakt:
My dissertation thesis deals with quality assurance and measurement in higher education. In my thesis, the Qualitative comparative analysis (QCA) was used to assess the impact of the accreditation schemes (the main accreditation approach, the involvement of labour market representatives, the possibility of competition of accreditation agencies) and also other relevant features (tuition fees, national language) of the higher education systems of 20 OECD countries on the quality of the higher education sector measured by a world ranking of national higher education systems. The analysis shows that the improvement-oriented accreditation schemes (focused mainly on the internal quality assurance mechanisms and processes) have more positive impact on quality than the ones focused only on the inputs to the learning process. The presence of labour market representatives also proved to have positive effects, though the possibility of competition between accreditation agencies does not. Finally, charging tuition fees seems to result in better quality of higher education. The findings also suggest that English-speaking countries do better in the ranking. The Czech accreditation previously did not focus on internal quality assurance processes and learning outcomes but rather on the quality of inputs into the process of teaching and learning. Empirical evidence shows that the main reasons for not granting accreditation were unsatisfactory credentials of the academic staff and issues related to the proposed programme curriculum. No attention was paid to the process of internal quality assurance and the student learning outcomes. On the contrary, the U.S. accreditation system puts its emphasis on the student learning outcomes and their analysis, which should be monitored by a well-functioning internal quality assurance system. The former accreditation system used in the Czech Republic did not have a positive impact on the higher education sector.It is still too early for any comprehensive analysis of the new accreditation scheme. The most important question to answer is what will be the main criterion for (not) granting the accreditation exercised by the accreditation officials, and whether we will really shift to a different model of accreditation. The long-term review of the decisions made by the National Accreditation Bureau will certainly be the subject of my future research.
Klíčová slova: Higher Education; Quality Assurance; Accreditation; Qualitative Comparative Analysis (QCA); World University Rankings
Název práce: Zajištění a měření kvality ve vysokém školství: komparativní analýza
Autor(ka) práce: Vašenda, Jan
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Čadil, Jan
Oponenti práce: Kotýnková, Magdalena; Valenčík, Radim
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Má disertační práce se zabývá zajištěním a měřením kvality ve vysokém školství. Ve své práci jsem pomocí metody kvalitativní komparativní analýzy zhodnotil vliv národních akreditačních systémů a dalších relevantních faktorů (školné na veřejných vysokých školách, oficiální jazyk dané země) na kvalitu národních vysokoškolských systémů 20 zemí OECD měřenou pomocí žebříčku národních vysokoškolských systémů. Provedená analýza prokázala, že akreditační systémy zaměřené na procesy a mechanismy vnitřního zajištění kvality mají lepší vliv na kvalitu než systémy zaměřené pouze na vstupy do výukového procesu. Zapojení odborníků z praxe se rovněž ukázalo jako pozitivní, konkurence mezi akreditačními agenturami však k vyšší kvalitě nevede. Možnost účtovat školné studentům na veřejných školách vede k vyšší kvalitě. Zjištění mé analýzy rovněž ukazují, že si anglicky mluvící země vedou lépe v žebříčku. Minulý systém akreditace v České republice byl zaměřen primárně na vstupy do procesu výuky. Na vnitřní systém zajištění kvality a výsledky učení nebyl kladen důraz. Můj empirický výzkum v práci potvrdil, že hlavními důvody neudělení akreditace bylo nedostatečné personální zabezpečení a záležitosti spojené se studijním plánem. Vnitřní systém zajištění kvality a výsledky učení neměly na udělení akreditace vliv. Systém akreditace v USA naopak klade klíčový důraz na výsledky učení studentů a jejich vyhodnocování, což má být monitorováno dobře fungujícím systémem vnitřního zajištění kvality. Minulý akreditační systém v České republice neměl na sektor vysokého školství pozitivní dopady.Na základě zjištění formuluji doporučení na zavedení akreditačního systému s hlavním důrazem na procesy vnitřní zajištění kvality, na zapojení odborníků z praxe do akreditačního procesu a na zavedení školného na veřejných vysokých školách. Na podrobnou analýzu fungování nového systém akreditace v ČR je v tuto chvíli však brzy. Klíčovou roli budou hrát faktory (důvody) udělení či neudělení akreditace. Právě analýza rozhodnutí ohledně (ne)udělení akreditace v dlouhodobější perspektivě bude rozhodně předmětem mého budoucího výzkumu. Až na základě této analýzy bude možné jasně konstatovat, zda se zdejší systém akreditace opravdu posunul k jinému modelu, či nikoliv.
Klíčová slova: zajištění kvality; akreditace; vysoké školství; kvalitativní komparativní analýza (QCA); světové žebříčky vysokých škol

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářská politika
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra hospodářské a sociální politiky

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 1. 6. 2017
Datum podání práce: 5. 2. 2019
Datum obhajoby: 18. 2. 2019
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/68431/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: