Efektivnost českých veřejných vysokých škol a jejich fakult
Název práce: | Efektivnost českých veřejných vysokých škol a jejich fakult |
---|---|
Autor(ka) práce: | Mikušová, Pavla |
Typ práce: | Disertační práce |
Vedoucí práce: | Slintáková, Barbora |
Oponenti práce: | Fischer, Jakub; Vrabková, Iveta |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Cílem práce bylo změřit technickou efektivnost českých veřejných vysokých škol a jejich fakult. Pomocí meta-analýzy bylo zjištěno jaké jsou nejčastěji používané vstupní a výstupní proměnné do modelů. Pro změření technické efektivnosti veřejných vysokých škol a fakult byly sestaveny čtyři modely, při čemž každý sledoval maximalizaci jiného výstupu. První model se zaměřoval na počet absolventů, druhý model na počet studentů, třetí na publikační výsledky a čtvrtý na počet úspěšně ukončených studií. Výpočet technické efektivnosti probíhal ve třech krocích za použití metody datových obalů a stochastické hraniční analýzy. Nejprve byla změřena efektivnost veřejných vysokých škol, následně všech fakult a v posledním kroku byla měřena efektivnost fakult vybraného zaměření (ekonomické, filozofické, lékařské a technické), aby byla dosažena homogenita. Výsledná technická efektivnost byla porovnána s ukazateli kvality, a to mírou studijní neúspěšnosti a mírou nezaměstnanosti absolventů. V rámci vytvořených skupin bylo možné definovat školy a fakulty, které byly efektivní a které byly naopak neefektivní. Veřejné vysoké školy vykazují vysokou hodnotu průměrné technické efektivnosti v případě maximalizace počtu absolventů a počtu úspěšně ukončených studií. U fakult ekonomických, lékařských a technických je vysoká hodnota průměrné technické efektivnosti v případě maximalizace počtu absolventů a počtu studentů. U filozofických fakult je také u publikačních výsledků. Naopak velmi nízké hodnoty dosahují lékařské fakulty u počtu úspěšně ukončených studií. Srovnání průměrné technické efektivnosti českých veřejných vysokých škol s odhadnutými hodnotami podle meta-regresních modelů ukazuje, že jsou mezi hodnotami rozdíly, které jsou ovlivněny použitými proměnnými. |
Klíčová slova: | technická efektivnost; terciární vzdělání; vysoké školy; metoda datových obalů; stochastická hraniční analýza |
Název práce: | Efficiency of Czech public higher education institutions and their faculties |
---|---|
Autor(ka) práce: | Mikušová, Pavla |
Typ práce: | Dissertation thesis |
Vedoucí práce: | Slintáková, Barbora |
Oponenti práce: | Fischer, Jakub; Vrabková, Iveta |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | The aim of this thesis was to measure the technical efficiency of Czech public higher education institutions and their faculties. Using meta-analysis was found what are the most used input and output variables in models. Four models have been developed to measure the technical efficiency of public higher education institutions and faculties, each aiming at maximizing a different output. The first model focused on the number of graduates, the second model on the number of students, the third on publication results and the fourth on the number of successfully completed studies. The calculation of technical efficiency was carried out in three steps using the methods of data envelopment analysis and stochastic frontier analysis. First, the efficiency of public higher education institutions was measured, then all faculties, and in the last step the efficiency of faculties of selected specialization (economic, philosophical, medical and technical) was measured to achieve homogeneity. The resulting technical efficiency was compared with the quality indicators, namely the rate of unsuccessfully completed studies and the rate of unemployment of graduates. Within the created groups it was possible to define higher education institutions and faculties that were effective, and which were ineffective. Public higher education institutions show a high value of average technical efficiency in case of maximizing the number of graduates and the number of successfully completed studies. For the faculties of economics, medicine and technology, the average value of technical efficiency is high in the case of maximizing the number of graduates and the number of students. The value of technical efficiency is also high for philosophical faculties in publication results. On the other hand, the number of successfully completed studies is very low for the faculties of medicine in model with the number of successfully completed studies. A comparison of the average technical efficiency of Czech public higher education institutions with the estimated values according to meta-regression models shows that there are differences between the values, which are influenced by the variables used. |
Klíčová slova: | stochastic frontier analysis; technical efficiency; tertiary education; higher education institutions; data envelopment analysis |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Finance a účetnictví/Finance |
---|---|
Typ studijního programu: | Doktorský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ph.D. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta financí a účetnictví |
Katedra: | Katedra veřejných financí |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 24. 4. 2017 |
---|---|
Datum podání práce: | 9. 12. 2019 |
Datum obhajoby: | 29. 1. 2020 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/60809/podrobnosti |