Class Plátno

java.lang.Object
  extended by Plátno

public final class Plátno
extends java.lang.Object

Třída Plátno slouží k jednoduchému kreslení na virtuální plátno.

Třída neposkytuje veřejný konstruktor, protože chce, aby její instance byla jedináček, tj. aby se všechno kreslilo na jedno a to samé plátno. Jediným způsobem, jak získat odkaz na instanci třídy Plátno, je volaní statické metody getPlátno().

.

Aby bylo možno na plátno obyčejné kreslit a nebylo nutno kreslené objekty přihlašovat, odmazané časti obrazců se automaticky neobnovují. Je-li proto při smazání některého obrazce odmazána část jiného obrazce, je třeba příslušný obrazec explicitně překreslit.

Version:
3.00.002
Author:
Rudolf PECINOVSKÝ

Field Summary
(package private)  java.awt.Point pozice
          Pozice plátna na obrazovace - při používání více obrazovek je občas třeba ji po zviditelnění obnovit.
 
Method Summary
 Barva getBarvaPozadí()
          Vrátí aktuální barvu pozadí.
static Plátno getPlátno()
          Jediná metoda umožnující získat odkaz na instanci plátna.
 int getŠířka()
          Vrátí šířku plátna.
 int getVýška()
          Vrátí výšku plátna.
 boolean isViditelné()
          Poskytuje informaci o aktuální viditelnosti okna.
 void kresliČáru(int x1, int y1, int x2, int y2, Barva barva)
          Nakresli na plátno úsečku se zadanými krajními body.
 void kresliString(java.lang.String text, int x, int y, Barva barva)
          Vypíše na plátno text aktuálním písmem a aktuální barvou popředí.
 void setBarvaPopředí(Barva barva)
          Nastaví pro plátno barvu popředí.
 void setBarvaPozadí(Barva barva)
          Nastaví pro plátno barvu pozadí.
 void setRozměr(int šířka, int výška)
          Nastaví nový rozměr plátna zadáním jeho výsky a šířky.
 void setViditelné(boolean viditelné)
          Nastaví viditelnost plátna.
 void smaž()
          Smaže plátno, přesněji smaže všechny obrazce na plátně.
 void smaž(java.awt.Shape obrazec)
          Smaže zadaný obrazec na plátně; obrazec vsak stalé existuje, jenom není vidět.
static void smažPlátno()
          Smaže plátno, přesněji smaže všechny obrazce na plátně.
 java.lang.String toString()
          Převede instanci na řetězec.
 void zaplň(java.awt.Shape obrazec)
          Nakreslí zadaný obrazec a vybarví jej barvou popředí plátna.
 
Methods inherited from class java.lang.Object
clone, equals, finalize, getClass, hashCode, notify, notifyAll, wait, wait, wait
 

Field Detail

pozice

java.awt.Point pozice
Pozice plátna na obrazovace - při používání více obrazovek je občas třeba ji po zviditelnění obnovit.

Method Detail

getBarvaPozadí

public Barva getBarvaPozadí()
Vrátí aktuální barvu pozadí.

Returns:
Nastavena barva pozadí

getPlátno

public static Plátno getPlátno()
Jediná metoda umožnující získat odkaz na instanci plátna. Vrací vsak pokaždé odkaz na stejnou instanci, protože tato instance je jedináček. Pokud instance při volaní metody ještě neexistuje, metoda instanci vytvoří.

Returns:
Odkaz na instanci třídy Plátno.

getŠířka

public int getŠířka()
Vrátí šířku plátna.

Returns:
Aktuální šířka plátna v bodech

getVýška

public int getVýška()
Vrátí výšku plátna.

Returns:
Aktuální výška plátna v bodech

isViditelné

public boolean isViditelné()
Poskytuje informaci o aktuální viditelnosti okna.

Returns:
Je-li okno viditelné, vrací true, jinak vrací false

kresliČáru

public void kresliČáru(int x1,
                       int y1,
                       int x2,
                       int y2,
                       Barva barva)
Nakresli na plátno úsečku se zadanými krajními body. Usedku vykreslí aktuální barvou popředí.

Parameters:
x1 - x-ová souřadnice počátku
y1 - y-ová souřadnice počátku
x2 - x-ová souřadnice konce
y2 - x-ová souřadnice konce
barva - Barva úsečky

kresliString

public void kresliString(java.lang.String text,
                         int x,
                         int y,
                         Barva barva)
Vypíše na plátno text aktuálním písmem a aktuální barvou popředí.

Parameters:
text - Zobrazovaný text
x - x-ová souřadnice textu
y - y-ová souřadnice textu
barva - Barva, kterou se zadaný text vypíše

setBarvaPopředí

public void setBarvaPopředí(Barva barva)
Nastaví pro plátno barvu popředí.

Parameters:
barva - Nastavovaná barva popředí

setBarvaPozadí

public void setBarvaPozadí(Barva barva)
Nastaví pro plátno barvu pozadí.

Parameters:
barva - Nastavovaná barva pozadí

setRozměr

public void setRozměr(int šířka,
                      int výška)
Nastaví nový rozměr plátna zadáním jeho výsky a šířky.

Parameters:
šířka - Nova šířka plátna v bodech
výška - Nová výška plátna v bodech

setViditelné

public void setViditelné(boolean viditelné)
Nastaví viditelnost plátna.

Parameters:
viditelné - true má-li být plátno viditelné, false má-li naopak přestat být viditelné

smaž

public void smaž()
Smaže plátno, přesněji smaže všechny obrazce na plátně.


smaž

public void smaž(java.awt.Shape obrazec)
Smaže zadaný obrazec na plátně; obrazec vsak stalé existuje, jenom není vidět. Smaže se totiž tak, že se nakreslí barvou pozadí.

Parameters:
obrazec - Obrazec, který má byt smazán

smažPlátno

public static void smažPlátno()
Smaže plátno, přesněji smaže všechny obrazce na plátně. Tato metoda by měla býr definována jako metodoa instance, protože je instance jedináček, byla metoda pro snazší dostupnost definovaná jako metoda třídy. Jinak by totiž bylo potřeba vytvořit před smazáním plátna jeho instanci.


toString

public java.lang.String toString()
Převede instanci na řetězec. Používá se především při ladění.

Overrides:
toString in class java.lang.Object
Returns:
Řetězcová reprezentace dané instance.

zaplň

public void zaplň(java.awt.Shape obrazec)
Nakreslí zadaný obrazec a vybarví jej barvou popředí plátna.

Parameters:
obrazec - Kreslený obrazec