Role vykonávají stanovené úlohy a jsou zodpovědné za přiřazené pracovní produkty (Rejnková, 2011). Jako role nejsou v
kontextu metodik MMSP a OpenUP chápány konkrétní osoby, ale pouze obecný pracovní popis s charakteristikou potřebných
dovedností a schopností. V praxi tak může jedna osoba zastupovat více rolí, nebo jedna role může být zastupována více
osobami. Z agilního pojetí metodiky OpenUP vyplývá, že je kladen vysoký důraz na interakce mezi rolemi a jejich
vzájemnou spolupráci. Přímo metodika OpenUP tvrdí, že „Nikdo nevytvoří skvělý software sám. Ale tým, který
spolupracuje, může vytvořit mimořádné věci“ (The Eclipse Foundation, 2018).
Metodika integrace dat do Google Analytics vymezuje celkem 8 rolí, které jsou postupně představeny v rámci
nadcházejících sekcí. Jedná se o role Systémový integrátor, Datový steward, Webový analytik, Právník, Online
marketingový specialista, Databázový specialista, Vývojář a Zainteresovaná strana. Role mohou pocházet z jednoho
interního projektového týmu, ale mohou být ve vztahu vzájemně spolupracujících subdodavatelů služeb. Takovýmto vztahem
je například konzultační marketingová agentura (s rolemi jako Webový analytik, Online marketingový specialista či
Právník) ve vztahu ke klientské straně (reprezentující role Systémového integrátora či Zainteresované strany) a dále ve
vztahu k dodavateli webové aplikace (s rolemi Datový steward, Databázový specialista či Vývojář). Některé z uvedených
rolí se prolínají napříč všemi fázemi, jiné vstupují pouze do některých úloh. Vzhledem k tomu, že některé role vstupují
do projektu jen velmi okrajově, lze je obsadit i zcela nezávislou, externě postavenou osobu s cílem vykonat pouze danou
úlohu.
|