Main Description |
Obsahem pracovního produktu je popis dvou datových modelů. Prvním z nich je datový model podnikového (tedy zdrojového)
systému. Druhým je pak aktuální datový model Google Analytics. Poznání obou datových modelů hraje klíčovou roli pro
návrh pomyslného datového toku, tedy určení odkud z datového modelu zdrojového systému kam do datového modelu Google
Analytics potečou data. Tento pracovní produkt zároveň usnadňuje zúčastněným rolím orientaci v obou integrovaných
systémech pro účely vývoje, testování či budoucí modifikace. Na pracovní produkt Datový model se dále odkazuje pracovní
produkt Dokumentace, který na datových modelech názorně popisuje vytvořené datové toky, technický návrh a užité
technické parametry integrace.
Popis datového modelu podnikového systému je obvykle ve své aktuální verzi součástí dokumentace podnikového software.
Zatímco popis datového Modelu Google Analytics je součástí této diplomové práce, dostupný v příloze A. Protože datový
model Google Analytics může v průběhu času dostát různých změn, byla do první fáze životního cyklu metodiky začleněna
úloha Ověření platnosti datového modelu GA, kdy role Webového analytika ověří, zda přiložený datový model je stále
platný a pokud ne, příslušným způsobem jej modifikuje.
Datový model Google Analytics
Datový model nástroje Google Analytics se skládá z celé řady různorodých dat. Za účelem
této práce je jeho poznání klíčové. Schéma datového modelu v příloze A jsem sestavil dle dostupných informací o
dimenzích, metrikách a parametrech používaných v HTTP požadavcích. Schéma sice neobsahuje zcela všechna data dostupná v
Google Analytics, ale obsahuje všechna taková data, která jsou z předmětu této práce důležitá.
Datový model je složen z entit, vztahů, atributů a popisných informací atributů. Každá
entita toho modelu je složena ze čtyř sloupců, přičemž první z nich reprezentuje název atributu. Součástí datového
modelu je několik atributů, které ve svém názvu obsahují znak „X“ (například: atributy dimensionX, customVarNameX a
metricX z entity Custom Variables or Columns, či atributy goalXCompletions, goalXValue a goalXConvRate z entity Goal
Conversions). Tento znak uvádí, že těchto atributů může v datovém modelu existovat více v závislosti na definici v
rozhraní nástroje Google Analytics. Znak „X“ je následně nahrazen číselným indexem dle definice z rozhraní
nástroje.
Druhý sloupec udává informaci o tom, zda atribut v prostředí Google Analytics reprezentuje
dimenzi (d), či metriku (m). V datovém modelu existují případy, kdy atribut není z rozhraní nástroje dostupný ani v
podobě dimenze, a ani v podobě metriky, pak je zde uvedena pomlčka. Dimenze a metriky mají odlišné vlastnosti a zároveň
umožňují rozklíčovat platnou kombinaci dimenzí a metrik, která souvisí s tzv. rozsahem (scope).
Třetí sloupec udává informaci o datovém typu atributu jako String (řetězec znaků), Int
(číselná hodnota), Currency (hodnota uvedená v měně), Percent (procentuálně vyjádřená hodnota), Time (časové vyjádření)
a Boolean (proměnná nabývající hodnot 0 nebo 1). V případě entity Custom Variables or Columns se u atributů metricX a
calcMetric nachází místo datového typu pomlčka. Jedná se o vlastní metriky, které je nejprve prostřednictvím rozhraní
nutno vytvořit a vydefinovat. Součástí vydefinování je i volba datového typu. Tento atribut tak může nabývat datového
typu Int, Currency, nebo Time. A to v závislosti na tom, jaký datový typ při definici vlastního atributu bude
zvolen.
Čtvrtý sloupec udává informaci o názvu parametru, který je uveden v rámci URL adresy
odesílaného HTTP požadavku. Atributy, které tento parametr v datovém modelu uvedený mají, lze odesílat skrze HTTP
požadavek. Oproti tomu atributy, které mají v datovém modelu uvedenou pouze pomlčku, jsou buď nějakým způsobem odvozené
od ostatních, nebo Google Analytics neumožňují jejich předání prostřednictvím http požadavku. Ukázkou odvozeného
atributu je například atribut sessions z entity Session. Atribut udává výpočet o tom, kolik návštěv bylo zaznamenáno. Z
podstaty věci tuto informaci do HTTP požadavku uvádět nelze, ale Google Analytics ji dopočítá. Naopak atributem, který
se přes HTTP požadavek nepředává, je například atribut userGender z entity Audience. Jedná se o pohlaví uživatele,
které Google nezjišťuje z odeslaného požadavku, ale ze svých vlastních zdrojů (De Ridder, 2014).
|