Akreditace vysokých škol jako předpoklad kvality a úspěšnosti
Název práce: | Akreditace vysokých škol jako předpoklad kvality a úspěšnosti |
---|---|
Autor(ka) práce: | Stejkoza, Josef |
Typ práce: | Diplomová práce |
Vedoucí práce: | Lipka, David |
Oponenti práce: | Chalupníček, Pavel |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Práce se zabývá problematikou regulace vysokého školství pomocí akreditace. Dle mezinárodního žebříčku univerzit ARWU vybírá státy s největším výskytem vysokých škol v Top20-Top500 a rozebírá systém jejich akreditace především z hlediska míry regulace. Vysoké školy řadí do dvou skupin: (1) Fungující v liberální (liberálnějším) terciárním systému; a (2) Fungující v regulovaném systému. Tyto dvě skupiny pak mezi sebou porovnává a snaží se nalézt odpověď na otázku, zda může být regulace příčinou úspěšnosti, nebo neúspěšnosti té či oné skupiny. Zvláštní pozornost věnuje české Akreditační komisi a transparentnosti akreditačního procesu v ČR v porovnání se světovou praxí. Pro přehlednost je v závěru práce uvedeno grafické znázornění systémů obou skupin dle jednotlivých zemí. |
Klíčová slova: | ARWU; mezinárodní srovnání univerzit; akreditace; ; regulace; Sektor terciárního vzdělávání |
Název práce: | Accreditation of Colleges and Universities as a prerequisite of quality and successfulness |
---|---|
Autor(ka) práce: | Stejkoza, Josef |
Typ práce: | Diploma thesis |
Vedoucí práce: | Lipka, David |
Oponenti práce: | Chalupníček, Pavel |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | In the thesis, the main focus is concentrated on the regulation of tertiary education sector by means of the accreditation. According to The Academic Ranking of World Universities (ARWU), there are chosen the countries with the highest representation of universities in Top20-Top500. Especially in the point of view of their regulation, the systems of tertiary education of those countries are analyzed and divided into two groups: (1) In the first group, there are systems running liberally (or on more liberal base); and (2) In the second one, there are the systems considered as behaving more regulative to tertiary sector. The comparison of those two groups is trying to answer the question if the regulation might be the reason of successfulness or unsuccessfulness of the given group. In comparison of world's best practice, special attention is dedicated to the Czech Accreditation Committee and accreditation process transparency in the Czech Republic. Due to the lucidity, there is to found the illustration of the systems according to each analyzed country at the end of the thesis. |
Klíčová slova: | ARWU; International University Ranking; Regulation; Accreditation; Tertiary Education Sector |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářská politika |
---|---|
Typ studijního programu: | Magisterský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ing. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Národohospodářská fakulta |
Katedra: | Katedra institucionální ekonomie |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 2. 10. 2009 |
---|---|
Datum podání práce: | 30. 5. 2010 |
Datum obhajoby: | 3. 6. 2010 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/21764/podrobnosti |