Současný stav českého středního vzdělávání bez maturity a možnosti řešení jeho problémů
Název práce: | Současný stav českého středního vzdělávání bez maturity a možnosti řešení jeho problémů |
---|---|
Autor(ka) práce: | Votavová, Tereza |
Typ práce: | Bakalářská práce |
Vedoucí práce: | Kubelková, Karina |
Oponenti práce: | Petrášek, František |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Práce definuje současný stav odborného vzdělávání (střední vzdělání bez maturity) v České republice a jeho hlavní problémy z pohledu státu, firem a potenciálních zájemců o studium. Cílem je nabídnout koncepci tří typů řešení definovaných problémů současného stavu -- systémovou změnu, reformu a parametrickou změnu. Práce staví na studii OECD -- Učení pro praxi, jejíž řešení jsou ale limitována současným paradigmatem. Pro definici problému je potřeba popsat jeho prostředí, proto se teoretická část práce zaměří na nastavení středoškolských systémů odborného vzdělávání v České republice i ve světě. Praktická část nejprve analyzuje poptávku studentů a zaměstnavatelů v České republice po odborných dovednostech a odhalí preference obou skupin a angažovanost státu. Dle zjištěných preferencí bude posouzeno, zda a jaký je v odborném vzdělávání bez maturity problém, který je třeba řešit. Analyzovány budou problémy či výhody českého odborného vzdělávání bez maturity, což umožní hledání jejich řešení. Zhodnoceny budou dopady současné hospodářské krize na úroveň odborného vzdělávání a vliv na jeho pozici na vzdělávacím trhu. Nakonec budou analyzována případná řešení současné situace třemi možnými způsoby -- změnou celého systému, reformou a parametrickou změnou. |
Klíčová slova: | školství; parametrická změna; systémová změna; reforma; vzdělávací programy; střední odborné vzdělávání |
Název práce: | Current position of the Czech secondary vocational education without leaving examination and the possible solutions of its problems |
---|---|
Autor(ka) práce: | Votavová, Tereza |
Typ práce: | Bachelor thesis |
Vedoucí práce: | Kubelková, Karina |
Oponenti práce: | Petrášek, František |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | This bachelor thesis defines contemporary situation of vocational training (higher secondary education without leaving examination) in the Czech Republic and defines its main problems from the sides of state, firms and potential interested persons in education. The principal aim is offer the conception of 3 types of defined solutions of recent situation -- system alternation, reformation and parametric alternation. The thesis builds on the OECD's paper - OECD Reviews of Vocational Education and Training, but OECD's solutions are limiting by current paradigm. For the definition of the problem is necessary to describe its background, therefore the theoretical part is fixed on adjustment of the secondary-school's systems of the vocational training in the Czech Republic and in the whole world. The practical part of the thesis as the first analyzes the demand of students and employers in the Czech Republic for vocational skills and shows the preferences of both groups and the involvement of the state. According to ascertained information is explored if there are problem in the vocational training (without the leaving examination), and if is a necessity to solve it. The advantages and disadvantages of the Czech vocational training are analyzed and due to the solutions of the problems can be searching. The impact and influence of the present economic crisis on the standards and position of the vocational training on the educational market is evaluated. At the last is analyzed possible solutions contemporary situation with 3 possible concepts -- alternation with change of all system, alternation of reformation and parametric alternation. |
Klíčová slova: | parametric alternation; system alternation; education; educational programs; reformation; secondary vocational education |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství |
---|---|
Typ studijního programu: | Bakalářský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Bc. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Národohospodářská fakulta |
Katedra: | Katedra hospodářské a sociální politiky |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 4. 10. 2010 |
---|---|
Datum podání práce: | 31. 12. 2010 |
Datum obhajoby: | 18. 1. 2011 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/29309/podrobnosti |