Disertační práce se zaměřuje na kritické zhodnocení vztahu politiky rozvoje venkova v rámci II. pilíře SZP EU k aspektům územní soudržnosti. Hlavním cílem disertační práce je analyzovat a zhodnotit, zda nástroje politiky rozvoje venkova, aplikované v rámci SZP EU na teritoriu ČR, jsou uplatňovány v souladu s cíli územní soudržnosti EU, tzn. posoudit významnost diferencí v míře uplatňování regionálních podpor s ohledem na problémovost venkovských regionů. V rámci cíle této práce jsou formulovány ... zobrazit celý abstraktDisertační práce se zaměřuje na kritické zhodnocení vztahu politiky rozvoje venkova v rámci II. pilíře SZP EU k aspektům územní soudržnosti. Hlavním cílem disertační práce je analyzovat a zhodnotit, zda nástroje politiky rozvoje venkova, aplikované v rámci SZP EU na teritoriu ČR, jsou uplatňovány v souladu s cíli územní soudržnosti EU, tzn. posoudit významnost diferencí v míře uplatňování regionálních podpor s ohledem na problémovost venkovských regionů. V rámci cíle této práce jsou formulovány čtyři hypotézy, které jsou podrobeny detailní analýze. K ověření stanovených hypotéz byly úvodem provedeny analýzy teoreticko-metodologických přístupů k zemědělství a rozvoji venkova, které byly dále kriticky zhodnoceny s ohledem na historické souvislosti SZP EU. Další část disertační práce je zaměřena na ověření vztahu politiky rozvoje venkova v rámci II. pilíře SZP EU k otázkám územní soudržnosti na příkladu implementace Územní agendy EU v České republice v programovacím období 2007 -- 2013. Tyto souvislosti jsou dále hlouběji analyzovány z pohledu role a významu politiky rozvoje venkova SZP EU v podmínkách realizace Územní agendy EU v České republice, zejména v rámci vztahů město-venkov. Pro vymezení cílů územní soudržnosti je využit metodický přístup z výzkumného projektu vedeného prof. Markem Shucksmithem (projekt ESPON, Shucksmith et al., 2005), který se zabýval hodnocením vazby podpor II. pilíře SZP EU na aspekty územní soudržnosti. V tomto výzkumném projektu byly cíle územní soudržnosti posuzovány prostřednictvím úrovně vybraných socioekonomických ukazatelů a jejich souvislostí s podporami II. pilíře SZP EU. Tento přístup byl autorem disertační práce upraven na podmínky ČR a dále rozšířen. Pro statistické ověření tohoto přístupu byla využita data Horizontálního plánu rozvoje venkova ČR, který představoval 73 % celkových výdajů II. pilíře SZP EU v ČR v období 2004 -- 2006. Vědeckým přínosem disertační práce je poskytnutí analytického rámce vazby politiky rozvoje venkova na územní soudržnost prostřednictvím Územní agendy EU a její implementace na příkladu České republiky. Analýza a zhodnocení programu HRDP v ČR a jeho souvislosti se socioekonomickými ukazateli pak představují konkrétní ověření realizace II. pilíře SZP EU v období 2004 -- 2006 s aspekty územní soudržnosti. Výsledky této práce mohou vědecky přispět k současným výzkumným projektům, ve kterých se tato tématika analyzuje. |