Pojetí výuky makroekonomie na vysokých školách s ekonomicky zaměřenými studijními programy

Název práce: Pojetí výuky makroekonomie na vysokých školách s ekonomicky zaměřenými studijními programy
Autor(ka) práce: Marková, Lucie
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Rotport, Miloslav
Oponenti práce: Asztalos, Ondřej; Pavelková, Jaroslava
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Hlavním cílem této disertační práce je navržení vhodných výukových metod pro předmět makroekonomie na základě poznání typologie osobnosti studentů studujících v ekonomicky zaměřených oborech vysokých škol. Nejprve analyzuji současný stav vysokoškolského vzdělávání, nárůst počtu vysokoškolských studentů, vysokých škol a fakult. U vysokoškolských institucí poskytujících vzdělání v ekonomických oborech se zaměřuji na zařazení předmětu makroekonomie do studijních plánů a na důležitost zařazení tohoto předmětu do výuky. Realizací kvantitativního výzkumu, v rámci něhož používám dotazník MBTI pro zjištění typologie osobnosti, zkoumám složení studijních skupin z hlediska této typologie na vybraných vysokých školách s ekonomicky zaměřenými obory. Následuje analýza v současné době aplikované formy a metody výuky makroekonomie na Soukromé vysoké škole ekonomických studií s rozborem dopadu na výsledky klasifikace, dosažené v tomto předmětu u jednotlivých typů osobnosti. Na základě vyhodnocení výsledků navrhuji výukové metody vhodné pro konkrétní osobnostní typy a poté i celou studijní skupinu, skládající se z různých osobnostních typů. Disertační práce zahrnuje úvodní část, sedm kapitol a závěr. Úvod obsahuje cíl disertační práce, analýzu současného stavu poznání dané oblasti, stanovení hypotéz a metodologii výzkumu. První kapitola analyzuje současný stav vysokoškolského vzdělávání, který je ovlivněn především prudkým nárůstem studentů, vysokoškolských institucí i jejich fakult. Druhá kapitola se zaměřuje na makroekonomii nejprve jako na vědní disciplínu, poté jako na vyučovací předmět a zařazení tohoto předmětu do studijních plánů vybraných vysokých škol. Třetí kapitola se soustřeďuje na vysokoškolskou výuku. Zabývá se koncepcemi, formami a metodami vysokoškolské výuky. Čtvrtá kapitola nás uvádí do problematiky typologií osobnosti. Nejprve se zaměřuje na vývoj některých typologií osobnosti s důrazem na ty, které měly na společnost významný vliv. Poté se věnuje typologii osobnosti MBTI, základním dimenzím osobnosti podle této typologie, temperamentům a studijní úspěšnosti z pohledu této typologie. Pátá kapitola popisuje výsledky výzkumu struktury studentů podle typologie MBTI na pěti vybraných vysokých školách a obsahuje souhrnné výsledky z testovaných škol. V šesté kapitole jsou uvedeny studijní výsledky u zkoušky z makroekonomie studentů Soukromé vysoké školy ekonomických studií, tyto výsledky jsou vztaženy k jednotlivým typům podle výše uvedené typologie osobnosti. V sedmé kapitole jsou navrženy vhodné metody a postupy výuky, které pro jednotlivé osobnostní typy vytvářejí optimální studijní podmínky, a dále metody a postupy výuky, které respektují různorodé složení studijních skupin.
Klíčová slova: metody výuky; Myers-Briggs Type Indicator (MBTI); makroekonomie; struktura studijních skupin; typologie osobnosti; formy výuky
Název práce: The concept of teaching macroeconomics at higher education institutions with economics-based curricula
Autor(ka) práce: Marková, Lucie
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Rotport, Miloslav
Oponenti práce: Asztalos, Ondřej; Pavelková, Jaroslava
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The ultimate objective of the present PhD thesis is to propose effective instructional methods to be employed in teaching macroeconomics as an academic subject, their selection being determined by the personality type recognition of the students of economics-based academic programmes. First, a current state of academic education and an increase in the number of university/college students, schools and faculties are analysed. Within the sector of higher education institutions (HEI) providing academic training in economic sciences, the focus is on the rationale of the inclusion of macroeconomics in their syllabi. Having conducted the quantitative research, the MBTI questionnaire being employed to measure personality types, the composition of academic study groups in the chosen economics-based schools was examined from the viewpoint of the given typology. An analysis of currently applied forms and methods of instruction in macroeconomics at the Private University College of Economic Studies (PUCES) is accompanied by the interpretation of their impact on the academic achievements of particular personality types. Based on the research findings, appropriate teaching methods are matched with respective personality types and subsequently with the entire study group comprising different types of personalities. The present dissertation thesis consists of an introduction, seven chapters and a conclusion. The introduction presents the aim of the thesis, an overview of the current state of relevant research on the topic as well as research hypotheses and methodology. Chapter 1 explores the current state of HEI programmes affected by soaring numbers of students, HEIs and their faculties. Chapter 2 focuses on macroeconomics as a scientific discipline and an academic subject incorporated in the syllabuses of the selected HEIs. Chapter 3 concentrates on academic teaching, outlining the philosophies, modes and methods of academic instruction. In chapter 4, personality typologies are exposed, focusing selectively on their development, emphasising those with significant social influence. The MBTI personality typology is given special attention, corresponding basic personality dimensions, dispositions and study successfulness being considered. Chapter 5 describes the results of the research of the student groups' structure according to MBTI typology in five chosen HEIs, summarizing the outcomes from the schools being tested. In chapter 6, macroeconomics examination results achieved by PUCES students are displayed, being related to respective personality categories in compliance with the above typology. In the last chapter, optimal methods and instructional approaches are suggested for teaching particular personality types of students, the heterogeneous composition of the study groups being taken into consideration.
Klíčová slova: forms of instruction; personality typology; macroeconomics; Myers-Briggs Type Indicator (MBTI); teaching methods; study group structure

Informace o studiu

Studijní program / obor: Finance a účetnictví/Teorie vyučování ekonomických předmětů
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta financí a účetnictví
Katedra: Katedra didaktiky ekonomických předmětů

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 1. 4. 2011
Datum podání práce: 28. 6. 2014
Datum obhajoby: 24. 6. 2014
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/47701/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: