Navrhněte počítačovou hru pro vstupní kurzy programování

Název práce: Navrhněte počítačovou hru pro vstupní kurzy programování
Autor(ka) práce: Sedláček, David
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Pecinovský, Rudolf
Oponenti práce: Pavlíčková, Jarmila
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Praktické ukázky ve cvičeních mají znatelný dopad na efektivitu výuky objektově oriento-vaného programování. Některé přístupy k výuce mohou studentům učení znesnadnit. Dob-rým příkladem jsou případy cvičení, ve kterých se studenti příliš zabývají samotným kódo-váním. Dobře navržený přístup k výuce metodikou Architecture-first může zvýšit efektivitu učení a poskytnout větší přidanou hodnotu kurzem.Práce zkoumá účinky různých přístupů návrhu cvičení a celých kurzů a navrhuje příklad výuky na základě postupně vylepšovaného projektu pro studeny vstupních kurzů progra-mování s důrazem na návrhové vzory. Je třeba věnovat pozornost nejen přístupu k výuce ale také výukovým metodám, kontextu kurzu a jeho plánu.Práce navrhuje přístup k výuce programování vstupních kurzů se snahou vyhnout se zá-kladním prvkům kódování a namísto toho nejprve představit řešení skrze ověřené návrhové vzory. Důležitost výuky návrhových vzorů spočívá v nastavení dobrých zásad pro budoucí softwarové inženýry a vývojáře.Další výzkum na toto téma by se měl zaměřit na iterativní zlepšování návrhu cvičení na základě vyhodnocování kurzů a na zhodnocení stěžejních pedagogických vzorů, které by měly být v lekcích použity.
Klíčová slova: Java; Architecture-first; výuka; programování; BlueJ; výuka vývojem hry; kontinuální vylepšování projektu; vývoj softwaru; OOP (objektově orientované programování); vážná hra; výukové vzory; gamifikace; výuka návrhových vzorů; Vstupní kurzy programování; návrhové vzory
Název práce: Design a computer game for introductory courses of programming
Autor(ka) práce: Sedláček, David
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Pecinovský, Rudolf
Oponenti práce: Pavlíčková, Jarmila
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Practical examples in exercises have significant impact on effectivity of teaching object-oriented programming. Some approaches may hinder student learning. Cases where stu-dents pay too much attention to coding itself instead of to high level design are good example of ineffective and possibly even harming teaching. A well-designed Architecture-first approach to teaching programming may improve student learning and value added by the course.This study investigates the effects of different approaches to course and exercise design and designs example of continuously improved project for students of CS1 courses to learn basics of programming with emphasis on design patterns. Attention must be paid not only to approach to teaching, but to teaching techniques, context of use and course plan as well.Study offers approach to teaching programming in introductory courses, which tries to avoid programming language specific tools if possible so that students first learn solid solution by design patterns. The importance of teaching design patterns lies in setting up a good practice for future software engineers and developers.Future research is recommended to iteratively improve on exercise design based on student experience and to assess significant pedagogical patterns which should be used within lectures.
Klíčová slova: CS1 (Computer Science 1); OOP (object-oriented programming); Architecture-first; Java; education; education via game development; software development; design patterns; continuous project improvement; design pattern education; serious game; gamification; pedagogical patterns

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra informačních technologií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 31. 10. 2016
Datum podání práce: 2. 12. 2018
Datum obhajoby: 23. 1. 2019
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/59477/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: