Návrh vizualizace dopadů účetních transakcí na účetní výkazy v kontextu rozvoje účetního myšlení

Název práce: Návrh vizualizace dopadů účetních transakcí na účetní výkazy v kontextu rozvoje účetního myšlení
Autor(ka) práce: Kosíková, Iveta
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Berková, Kateřina
Oponenti práce: Fišerová, Marie
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
V diplomové práci jsou představeny tři vizualizační úlohy na téma zásoby vlastní činnosti, komponentní odpisování a zálohy, které mohou být zařazeny do výuky účetnictví na středních školách. Hlavním cílem je simulace dopadů účetních transakcí na účetní výkazy.Příklad na zásoby vlastní činnosti je vytvořen v programu PowerPoint, kromě dopadů účetních případů do rozvahy žáci uvidí i animace znázorňující děj ve firmě. Případová studie na komponentní odpisování zpracovaná v programu Excel vede žáky k vnímání odpisů jako zdroje financování. Třetí úloha je také zhotovena v Excelu a má za cíl upevnit žákům znalosti o zálohách. Zobrazuje dopady účetních případů do rozvahy, a navíc v úloze žáci řeší zadané operace z pohledu dvou subjektů.Uvedené vizualizace rozvíjí u žáků účetní myšlení, digitální gramotnost, odborné a klíčové kompetence, které neustále nabývají na významu. Uplatnitelnost vizualizací byla zjišťována v rámci výzkumu od čtyřiceti čtyř středoškolských učitelů účetnictví. Jednalo se o kvalitativní výzkum s prvky kvantitativního, ke shromáždění dat byl využit anonymní dotazník s otevřenými otázkami.Většina učitelů předložené vizualizace hodnotila kladně. Nový typ úloh, které doposud žádná učebnice nenabízí, se jim zamlouval. Čtyřicet vyučujících vnímá pomůcky jako motivační a přiměřené. Obdobný počet respondentů souhlasí s využitím pomůcek tohoto druhu v budoucí výuce účetnictví.
Klíčová slova: zásoby vlastní činnosti; vizualizace; učební pomůcky; účetní myšlení; výuka účetnictví; dopady do rozvahy; komponentní odpisování; zálohy
Název práce: The Design of Accounting Transaction Impact Visualization on Financial Statements within the Context of Accounting Thinking Development
Autor(ka) práce: Kosíková, Iveta
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Berková, Kateřina
Oponenti práce: Fišerová, Marie
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The diploma thesis introduces three visualization tasks on topics of the inventory of own activity, component depreciation and deposits which may be included among accounting subjects at high schools. The main aim is the simulation of accounting transaction impacts on financial statements.Inventory of own activity example has been created in the PowerPoint Application, besides the impacts of accounting cases on balance sheet, the students will also see animations illustrating what is happening in a company. The component depreciation case study, processed in Excel Application, leads the students to understand depreciation as sources of funding. The third task is also processed in Excel, and its aim is to consolidate student knowledge of deposits. It displays the impacts of accounting cases on balance sheets, moreover, students solve determined operations from the perspectives of two subjects.Given visualizations develop accounting thinking, digital literacy, professional and key competence that are still becoming more and more significant, in students. Visualization applicability was being observed within a research at Forty-four high-school accounting teachers. It was a qualitative research containing elements of a quantitative one, an anonymous open-question questionnaire was used to gather data.Most teachers evaluated the submitted visualizations positively. They appreciated new types of tasks not offered by general textbooks so far. Forty teachers have found the aids motivational and adequate. A similar number of respondents agrees with using this type of aid in their future accounting courses.
Klíčová slova: teaching aid; accounting courses; impacts on balance sheet; inventory of own activity; visualization; accounting thinking; component depreciation; deposits

Informace o studiu

Studijní program / obor: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta financí a účetnictví
Katedra: Katedra didaktiky ekonomických předmětů

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 11. 11. 2017
Datum podání práce: 21. 8. 2018
Datum obhajoby: 12. 9. 2018
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/63825/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: