Vnímání biopotravin mladými spotřebiteli v ČR a SR

Název práce: Vnímanie biopotravín mladými spotrebiteľmi v ČR a SR
Autor(ka) práce: Kršáková, Miroslava
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Král, Petr
Oponenti práce: Henzl, Jindřich
Jazyk práce: Slovensky
Abstrakt:
Cieľom mojej diplomovej práce je zistiť, aké faktory sú u mladých ľudí v Českej a Slovenskej republike dominantné pri rozhodovaní o nákupe biopotravín. So zvyšujúcou sa náročnosťou na kvalitu produktov a s rastúcim environmentálnym povedomím obyvateľov sa mení aj spotrebiteľské správanie, ktorému sa v diplomovej práci venujem. Spotrebiteľské správanie skúmam pomocou Teórie plánovaného správania, ktorá slúži na porozumenie a predikciu ľudského správania. Práca je zameraná na mladých ľudí vo vekovej kategórií 20 – 30 rokov, ktorí bioprodukty nakupujú. Z výsledkov analýzy dotazníkového šetrenia som zistila, že spotrebiteľov zámer nakupovať biopotraviny najviac ovplyvňujú faktory utvárajúce spotrebiteľov postoj, konkrétne faktor zdravia, starostlivosť o životné prostredie a dobré životné podmienky zvierat a dôvera. Faktory utvárajúce spotrebiteľove subjektívne normy sa podľa výsledkov ukázali ako čiastočne ovplyvňujúce spotrebiteľov zámer nakupovať biopotraviny. Z faktorov utvárajúcich spotrebiteľovu vnímanú kontrolu, sa ukázal faktor ceny ako ovplyvňujúci zámer nakupovať biopotraviny.
Klíčová slova: spotrebiteľské správanie; Teória plánovaného správania; mladí spotrebitelia; biopotraviny; Slovenská a Česká republika
Název práce: Vnímání biopotravin mladými spotřebiteli v ČR a SR
Autor(ka) práce: Kršáková, Miroslava
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Král, Petr
Oponenti práce: Henzl, Jindřich
Jazyk práce: Slovensky
Abstrakt:
Cílem mé diplomové práce je zjistit, jaké faktory jsou u mladých lidí v České a Slovenské republice dominantní při rozhodování o nákupu biopotravin. Se zvyšující se náročností na kvalitu produktů a s rostoucím environmentálním povědomím obyvatel se mění i spotřebitelské chování, kterému se v diplomové práci věnuji. Spotřebitelské chování zkoumám pomocí Teorie plánovaného chování, která slouží k porozumění a predikci lidského chování. Práce je zaměřena na mladé lidi ve věkové kategorii 20 - 30 let, kteří bioprodukty nakupují. Z výsledků analýzy dotazníkového šetření jsem zjistila, že spotřebitele záměr nakupovat biopotraviny nejvíce ovlivňují faktory utvářející spotřebitelů postoj, konkrétně faktor zdraví, péče o životní prostředí a dobré životní podmínky zvířat a důvěra. Faktory utvářející zákazníkovy subjektivní normy se podle výsledků ukázaly jako částečně ovlivňující spotřebitelů záměr nakupovat biopotraviny. Z faktorů utvářejících zákazníkovy vnímanou kontrolu, se ukázal faktor ceny jak ovlivňující záměr nakupovat biopotraviny.
Klíčová slova: spotřebitelské chování; Teorie plánovaného chování; mladý spotřebitelé; biopotraviny; Slovenská a Česká republika
Název práce: Perception of organic food by young consumers in the Czech Republic and the Slovak Republic
Autor(ka) práce: Kršáková, Miroslava
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Král, Petr
Oponenti práce: Henzl, Jindřich
Jazyk práce: Slovensky
Abstrakt:
The aim of my thesis is to find out which factors are dominant among young people in the Czech and Slovak Republics when deciding to buy organic food. With increasing demands on the quality of products and with the growing environmental awareness of the population, the consumer behavior is also changing. I investigate the consumer behavior using the Theory of Planned Behavior. The Theory of Planned Behavior serves to understand and predict human behavior. I focus in the thesis on young people in the age of 20-30 years old who buy organic products. Using a questionnaire survey and its subsequent analysis, I found out that consumers 'intention to buy organic food is most influenced by factors that shape consumers' attitudes, namely the health factor, environmental care, animal welfare and trust. Secondly, the factors shaping the consumer's subjective norms proved to be partially influencing consumers' intention to buy organic food. Among the factors that shape consumer perceived control, the price factor proved to be influencing the intention to buy organic food.
Klíčová slova: consumer behavior; Theory of planned behavior; organic food; young consumers; Slovak Republic; Czech Republic

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra mezinárodního podnikání

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 7. 2. 2020
Datum podání práce: 30. 4. 2021
Datum obhajoby: 8. 6. 2021
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/72421/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: