V posledních letech je zdravotní turismus důležitou součástí přínosů příjezdového cestovního ruchu. Záměrem práce je poskytnout ucelený pohled na problematiku zdravotního turismu se zaměřením na Českou republiku. Práce se zabývá vývinem metodologie pro výpočet dopadů zdravotního turismu na ekonomiku země se zaměřením na Českou republiku. Cílem práce je vypočítat pomocí multiplikátorů, jaký dopad má pobyt zdravotních turistů v České republice na vybrané ukazatele. Jedná se o ukazatele celkové pro... zobrazit celý abstraktV posledních letech je zdravotní turismus důležitou součástí přínosů příjezdového cestovního ruchu. Záměrem práce je poskytnout ucelený pohled na problematiku zdravotního turismu se zaměřením na Českou republiku. Práce se zabývá vývinem metodologie pro výpočet dopadů zdravotního turismu na ekonomiku země se zaměřením na Českou republiku. Cílem práce je vypočítat pomocí multiplikátorů, jaký dopad má pobyt zdravotních turistů v České republice na vybrané ukazatele. Jedná se o ukazatele celkové produkce a hrubé přidané hodnoty (HPH). V práci je vyvinuta metodika, která se odkazuje na certifikovanou metodiku pro výpočet ekonomických dopadů kulturní akce nebo organizace. Výsledkem této práce je vypočítat hodnotu výše zmíněných ukazatelů za podmínky, že do České republiky přijede 120 000 zdravotních turistů za rok, což je odhadovaný počet zdravotních turistů za rok 2018. Výsledky ukazují, že výdaje 120 tisíc zdravotních turistů generovaly celkovou produkci v České republice v hodnotě přes 600 milionů USD (0,3 % HDP) a zvýšily hodnotu HPH o 79 milionu USD, tedy o 0,04 %. Tento výzkum má také za cíl dále analyzovat a zhodnotit zkušenosti zdravotních turistů a zjistit, co je pro ně důležité, a jaké jsou jejich motivace při výběru destinace, kde podstoupí vybraný zákrok. Na základě kvalitativního výzkumu, který byl veden formou rozhovorů se zdravotními turisty, kteří podstoupili zdravotní zákrok v České republice, byly identifikovány problémy, kterým zdravotní turisté čelí, faktory, které ovlivňují jejich rozhodovací procesy a byly nalezeny návrhy ke zlepšení. Výzkum se zaměřil na oblast komunikace, chování, rozhodovacích procesů a faktorů, které vedou ke spokojenosti pacienta. Výsledky jsou důležité nejen pro samotná zdravotnická zařízení, ale také k vytvoření adekvátní marketingové strategie, neboť bylo zjištěno, že nejdůležitějším nástrojem v procesu rozhodování je e/WOM. Bylo zjištěno, že zdravotní turisté se rozhodují o volbě země nejvíce na základě doporučení rodiny nebo přátel, většinou těch, co již zdravotní zákrok v dané zemi podstoupili. Proto je důležité, aby pacienti odjížděli spokojení, aby mohli Českou republiku doporučovat dál. Jelikož byl průběh výzkumu ovlivněn pandemií COVID-19, byl dodatečně přidán ještě výzkum týkající se ekonomických dopadů pandemie na lázeňská a zdravotnická zařízení poskytující péči zdravotním turistům. Bylo zjištěno, že zařízení přišla o značné příjmy kvůli absenci zahraničních turistů, mnohé musely omezit nebo úplně přerušit provoz. |