Společenské hrozby virtuální reality

Název práce: Společenské hrozby virtuální reality
Autor(ka) práce: Johanis, Otakar
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Vacura, Miroslav
Oponenti práce: Vadinský, Ondřej
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Virtuální realita se používá v herním a zábavním průmyslu, ale také hraje významnou roli v industriálních odvětvích. Počátek moderní virtuální reality sahá až do šedesátých let 20. století, ale snaha uchovat a vyobrazit zážitky sahá až do pravěku. V přítomnosti virtuální realita sestává z headsetu, ovladačů a systému sledování pohybu. S virtuální realitou přichází řada hrozeb jako jsou disociativní poruchy, zásahy do soukromí, či ztráta morálního kompasu, které je třeba brát v potaz. Širší populace se ale v souvislosti s virtuální realitou obává i rady dalších hrozeb, jako je nedostatek pohybu, či neschopnost navazovat vztahy. Práce se v dotazníku zabývá identifikací těch nejrozšířenějších obav a následně pozoruje změnu názoru účastníků, kteří v rámci experimentu vyzkouší ukázky specificky vybrané, aby podrobili zkoušce dosavadní postoje účastníků. Ukázka z videohry TheBlu se dotýkala obavy ze ztráty zájmu o cestování a upřednostňování virtuálního světa nad realitou, hra Beat Saber se zaměřovala na pohybové aspekty virtuální reality a Rec Room nutilo účastníky ke komunikaci a spolupráci. Bylo zjištěno, že na obavy má velký vliv zkušenost s virtuální realitou, pohlaví účastníků, jejich vztah k videohrám, věk respondentů, ale i řada dalších faktorů.
Klíčová slova: Virtuální realita; Společenské hrozby; Dotazník; Sociologie
Název práce: Social threats of virtual reality
Autor(ka) práce: Johanis, Otakar
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Vacura, Miroslav
Oponenti práce: Vadinský, Ondřej
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Virtual reality is being used in gaming and entertainment but also plays an important role in other branches of industry. The beginnings of modern virtual reality reach back to the 1960s, however attempts to preserve and create various experiences can be traced to the prehistoric era. Current setups for virtual reality consist of a headset, controllers and a system for movement tracking. With virtual reality comes a variety of threats such as dissociative disorders, breaches of privacy or the loss of moral compass which all have to be taken into account. Wider population, however, fears many other diverse threats, such as lack of physical activity or inability to establish relationships. This work deals with identifying the most widespread threats and subsequently observes changes in the opinions of people, who undergo an experiment with specifically chosen VR demonstrations that challenge their current perception of the issue. The Blu is a demonstration touching up on the topic of loss of desire to travel and preference of virtual world over reality, the game Beat Saber deals with physical activity in virtual reality and Rec Room makes participants communicate and cooperate. It was discovered that the perception of threats is greatly influenced by experience with virtual reality, the gender of participants, their relationship with videogames and various other factors.
Klíčová slova: Sociology; Social threats; Virtual reality; Survey

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Kognitivní informatika
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra informačních technologií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 14. 12. 2020
Datum podání práce: 2. 5. 2022
Datum obhajoby: 10. 6. 2022
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/75506/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: