Analýza business modelů tuzemských značek s udržitelným a/nebo lokálně vyráběným domácím oblečením a nočním prádlem

Název práce: Analýza business modelů tuzemských značek s udržitelným a/nebo lokálně vyráběným domácím oblečením a nočním prádlem
Autor(ka) práce: Krupauerová, Karolína
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Svobodová, Ivana
Oponenti práce: Plášková, Alena
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Cílem této práce je zanalyzovat business modely využívané v oboru udržitelné a/nebo lokálně vyráběné módy s domácím oblečením a nočním prádlem pro děti i dospělé a tyto poznatky následně aplikovat na podnikatelský nápad. K dosažení tohoto cíle je využito kvalitativního výzkumu, který je zpracován ve formě polostrukturovaných rozhovorů se zástupci značek působících v tomto oboru. Výzkum odhalil, že v tomto oboru je využíváno následujících kategorií business modelů: přímý prodej, e-commerce, experience selling, maximalizace materiálové a energetické účinnosti, vytváření hodnoty z odpadu, nahrazení obnovitelnými zdroji a přírodními procesy, role správce, podpora dostatečnosti, využití podniku pro společnost/životní prostředí a vývoj řešení pro rozšíření. Naopak se nepotvrdilo, že by značky uplatňovaly trash-to-cash a no frills business model či business model spočívající v nabízení funkce spíše než vlastnictví. Práce také odpověděla na výzkumnou otázku, kdy bylo na základě udržitelné a podnikatelské motivace rozpoznáno několik archetypů udržitelných podnikatelů: evangelista, realista a idealista. Součástí práce je i vysvětlení toho, jak se jednotlivé bloky business modelu prolínají a co vedlo ke zvolení dané struktury. Výsledky výzkumu jsou nakonec aplikovány na podnikatelský nápad.
Klíčová slova: noční prádlo; oblečení na doma; udržitelnost; business model; lokální výroba
Název práce: Analysis of business models of domestic brands with sustainable and/or locally produced homewear and nightwear
Autor(ka) práce: Krupauerová, Karolína
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Svobodová, Ivana
Oponenti práce: Plášková, Alena
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The aim of this thesis is to analyse the business models used in the sustainable and/or locally produced fashion industry with home-made clothing and nightwear for children and adults and then apply these findings to a business idea. To achieve this objective, qualitative research is used, which is developed in the form of semi-structured interviews with representatives of brands operating in this industry. The research reveals that the following categories of business models are used in this industry: direct selling, e-commerce, experience selling, maximizing material and energy efficiency, creating value from waste, substituting renewable resources and natural processes, the role of the steward, promoting sufficiency, using the business for society/environment, and developing solutions for scaling up. Conversely, brands were not found to apply a trash-to-cash and no frills business model or a business model of offering function rather than ownership. The thesis also answered the research question where several archetypes of sustainable entrepreneurs were recognized based on sustainability and entrepreneurial motivations: the evangelist, the realist, and the idealist. The thesis also includes an explanation of how the different blocks of the business model intersect and what led to the choice of the given structure. Finally, the research results are applied to the business idea.
Klíčová slova: business model; nightwear; homewear; sustainability; local production

Informace o studiu

Studijní program / obor: Podniková ekonomika a management
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra podnikání

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 31. 1. 2022
Datum podání práce: 9. 5. 2022
Datum obhajoby: 10. 6. 2022
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/79561/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: