Mezinárodní analýza vlivu socio-ekonomického statusu studentů na vzdělávací výsledky
Název práce: | Cross-National analysis of students' socio-economic status on the educational achievement |
---|---|
Autor(ka) práce: | Sova, Jan |
Typ práce: | Diploma thesis |
Vedoucí práce: | Sáenz de Viteri Vázquez, Andrea |
Oponenti práce: | Cingl, Lubomír |
Jazyk práce: | English |
Abstrakt: | This thesis examines the effect of students' socio-economic status (SES) on educational outcomes, focusing on student achievement in math, science, and reading. Data are obtained from the population of 15-year-olds in 40 European countries from The Programme for International Student Assessment (PISA). A set of items on household possessions is used to measure the SES dimensions, which are used to construct a custom Household Possessions Index. Variables capturing the occupational status of the father and mother are also used, as well as variables capturing the education level of the father and mother. This thesis confirms that the constructed Household Possessions Index can be used as an indicator of SES. The first hypothesis that students with higher SES achieve better educational outcomes is confirmed based on student performance in math, science, and reading. The second hypothesis, that differences between countries in the strength of SES effects diminish over time, cannot be confirmed because of the mixed results across countries. |
Klíčová slova: | socio-economic status; education; education and inequality; achievement gap |
Název práce: | Mezinárodní analýza vlivu socio-ekonomického statusu studentů na vzdělávací výsledky |
---|---|
Autor(ka) práce: | Sova, Jan |
Typ práce: | Diplomová práce |
Vedoucí práce: | Sáenz de Viteri Vázquez, Andrea |
Oponenti práce: | Cingl, Lubomír |
Jazyk práce: | English |
Abstrakt: | Tato diplomová práce zkoumá vliv socio-ekonomického statusu (SES) studenta na výsledky ve vzdělávání, se zaměřením se na výsledky studentů v matematice, přírodovědě a ve čtení. Data jsou získána z populace patnáctiletých žáků 40 evropských zemí z Programme for International Student Assessment (PISA). K měření dimenzí SES je použit soubor položek vlastnictví věcí v domácnosti, které jsou použity k vytvoření vlastního indexu majetku domácnosti. Dále jsou použity proměnné zachycující profesní status otce a matky a také proměnné zachycující stupeň vzdělání otce a matky. Tato diplomová práce potvrzuje, že vytvořený index majetku domácnosti lze použít jako ukazatel SES. První hypotéza, že studenti s vyšším SES dosahují lepších vzdělávacích výsledků je potvrzena a to na základě výsledků v matematice, vědě i čtení. Druhou hypotézu, že se v průběhu času rozdíly mezi zeměmi v síle vlivu SES zmenšují, nelze potvrdit z důvodu nejednoznačných výsledků u jednotlivých zemí. |
Klíčová slova: | rozdíl ve výsledcích; socio-ekonomický status; vzdělání; vzdělání a nerovnost |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Ekonomie |
---|---|
Typ studijního programu: | Magisterský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ing. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Národohospodářská fakulta |
Katedra: | Katedra ekonomie |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 10. 6. 2022 |
---|---|
Datum podání práce: | 19. 8. 2022 |
Datum obhajoby: | 7. 9. 2022 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/80917/podrobnosti |