Překonávání nákupních bariér v módním odvětví u ekologicky a morálně čistých produktů

Název práce: Překonávání nákupních bariér v módním odvětví u ekologicky a morálně čistých produktů
Autor(ka) práce: Kraus, Jakub
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Kubíček, Aleš
Oponenti práce: Hřebenářová, Veronika
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce se zabývá trendy v oblasti módního průmyslu, zejména udržitelným oblečením a bariérami, které s sebou případný nákup tohoto zboží přináší. Cílem práce je proniknout více do zkušeností ekologicky uvědomělých mladých žen v ČR a zjistit, proč vznikají rozdíly mezi hodnotami, které zastávají, a tím, jak pak ve skutečnosti nakupují. Práce se zaměřuje i na to, co by je případně přimělo přiblížit reálný nákup blíže ke svému environmentálnímu přesvědčení a co udržitelné firmy mohou dělat lépe, aby zákazníkům tyto bariéry pomohly překonat. Teoretická část se věnuje popisu základních pojmů, které souvisí s módním odvětvím – fast fashion, udržitelný rozvoj, dostupné alternativy nákupu, potenciální budoucí vývoj v podobě cirkulární ekonomiky, slow fashion či minimalismus, motivace a bariéry nákupu udržitelných produktů. Praktická část nejprve seznamuje s metodou výzkumu a důvody jejího zvolení, poté následuje samotný výzkum. Výzkum pracuje s daty, která byla získána pomocí dvou provedených focus group. Výsledky výzkumu ukazují, že většina mladých žen s ekologickými zájmy si módu nespojuje s největšími environmentálními problémy. Proti nákupu udržitelných produktů stojí bariéry, a to zejména finanční, dále složitost a časová náročnost vyhledávání, malá známost udržitelných značek a nepochopení škodlivého dopadu fast fashion průmyslu na životní prostředí. Přínosem výzkumu jsou i praktická doporučení pro udržitelné firmy, jak tyto bariéry u mladých žen s environmentálními zájmy prolomit.
Klíčová slova: fast fashion; udržitelnost; ekologie; slow fashion; cirkulární ekonomika
Název práce: Overcoming the fashion sector's shopping barriers for environmentally and morally clean products
Autor(ka) práce: Kraus, Jakub
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Kubíček, Aleš
Oponenti práce: Hřebenářová, Veronika
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This Masterʼs thesis looks at trends in the fashion industry, in particular sustainable clothing and the barriers that prevent the purchase of sustainable products. The aim of this thesis is to gain more insight into the experiences of environmentally conscious young women in the Czech Republic and to find out why differences arise between the values they espouse and what they actually look like when they do the shopping. Work is also focused on what could possibly drive them to bring real purchase closer to their environmental beliefs, and what sustainable firms can do better to help customers overcome those barriers. The theoretical part deals with the description of basic concepts related to the fashion sector – fast-fashion, sustainable development, affordable purchase alternatives, potential future developments in the form of circular economy, slow fashions or minimalism, motivation and barriers to the purchase of sustainable products. The practical part consists first of the research method and the reasons why it was chosen, followed by the research itself. The research works with data that was collected by two focus groups. Research results show that majority of young women with environmental interests do not associate fashion with the greatest environmental problems. They are facing some barriers (such as lack of money, the complexity and time-consuming of finding other options, the low profile of sustainable brands and the lack of understanding of the harmful environmental impact of the fast fashion industry) when they think about buying sustainable products. The benefits of this thesis are also practical recommendations how to break down these barriers particularly in young women with environmental concerns.
Klíčová slova: circular economy; fast fashion; sustainability; ecology; slow fashion

Informace o studiu

Studijní program / obor: Management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra strategie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 7. 6. 2022
Datum podání práce: 13. 12. 2022
Datum obhajoby: 27. 1. 2023
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/83023/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: