Způsoby odměňování pedagogických pracovníků z veřejných finančních prostředků na vybraných všeobecných gymnáziích zřizovaných hlavním městem Prahou v období let 2020-2021
Název práce: | Způsoby odměňování pedagogických pracovníků z veřejných finančních prostředků na vybraných všeobecných gymnáziích zřizovaných hlavním městem Prahou v období let 2020-2021 |
---|---|
Autor(ka) práce: | Rzounek, Kryštof |
Typ práce: | Diplomová práce |
Vedoucí práce: | Čáp, Vilém |
Oponenti práce: | Peková, Jitka |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Diplomová práce přináší náhled do toho, jakým způsobem jsou v praxi přidělovány nenárokové složky platu (osobní ohodnocení a odměny) jednotlivým pedagogům. Význam práce spočívá v tom, že právní úprava nenárokových složek je velmi vágní a metodická doporučení pro poskytování nenárokových složek prakticky neexistují, přesto jejich podíl na platech pedagogů v regionálním školství v letech roste. Vlastním výzkumem, který byl proveden na dvou všeobecných gymnáziích, bylo zjištěno, že jsou v praxi využívané různé způsoby pro hodnocení pedagogů, mezi které patří například hodnocení od studentů, interní inspekce. Výsledkem je zjištění, že se při současném nastavení systému, kdy ředitelé mnohdy nedokáží nastavit konkrétní kritéria, není odměňování pedagogů na základě výkonů příliš vhodné. Velké množství pedagogů vůbec neví, které složky platů jsou nenárokové, neznají kritéria pro získání odměn či osobního ohodnocení. Zároveň mnohdy nejsou dodržovány ani některé ze základních zásad výkonového odměňování. I kvůli těmto důvodům nemusí mnoho pedagogů vnímat finanční odměny jako motivační. I přes to všechno jsou obě nenárokové složky platu každý rok přidělovány všem pedagogům působícím na obou gymnáziích, přičemž někteří si ročně přijdou i na sta tisíce Kč pouze na odměnách a jiní v porovnání pouze na nízké desítky tisíc. V průběhu výzkumu bylo také zjištěno, že v pedagogické profesi jsou zpochybněny některé předpoklady, ze kterých vychází různé ekonomické teorie zabývající se problematikou odměňování. Jako příklad lze uvést teorii implicitních mzdových kontraktů, která je založena na myšlence, že zaměstnanci jsou averzní vůči riziku a nechtějí, aby docházelo k výkyvům v jejich finančním ohodnocení, přitom většina pedagogů podporuje existenci výkonových složek platu a tím i fluktuaci výše jejich celkového ohodnocení. Pro pedagogickou profesi neplatí též některé předpoklady, na kterých je postavena teorie výkonového odměňování. Předpoklady, že zaměstnanci jsou racionální jedinci, kteří se snaží hledat cesty, jak by maximalizovali své ohodnocení, neodpovídají praxi, jelikož velké množství pedagogů vůbec neví a nezjišťuje si, za co jsou hodnoceni, a dokonce ani neznají nenárokové/ „motivační“ složky platu. |
Klíčová slova: | regionální školství; všeobecné gymnázium; nenároková složka platu |
Název práce: | Ways of remunerating teaching staff from public funds at selected gymnasiums established by the capital city of Prague in the period 2020-2021 |
---|---|
Autor(ka) práce: | Rzounek, Kryštof |
Typ práce: | Diploma thesis |
Vedoucí práce: | Čáp, Vilém |
Oponenti práce: | Peková, Jitka |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | The diploma thesis provides an insight into how non-entitlement components are allocated to individual teachers in practice. The importance of the work lies in the fact that the legal regulation of non-entitlement components is very vague and methodological recommendations for the provision of non-entitlement components do not exist, yet their share in the salaries of pedagogues in regional education has been growing over the years. Through research, which was carried out at two high schools, it was found that different methods are used in practice for the evaluation of teachers, which include, for example, evaluations from students and internal inspections. The result is the finding that with the current setup of the system, when principals are unable to set specific criteria, rewarding teachers based on performance is not very appropriate. A large number of teachers do not know at all which components of salaries are non-entitlement. They do not know the criteria for obtaining rewards or personal evaluation, and at the same time some of the basic principles of performance-based remuneration are not observed. For these reasons as well, many educators may not perceive financial rewards as motivational. Despite all of this, both non-entitlement components of the salary are allocated to all teachers every year, while some earn hundreds of thousands of CZK per year only in bonuses. In the course of the research, it was also found that in the teaching profession, some assumptions, on which are based on various economic theories dealing with the issue of remuneration, are being questioned. As an example, we can cite the theory of implicit wage contracts, which is based on the idea that "employees are risk averse and therefore do not want to risk fluctuations in their remuneration", while most educators support the existence of performance components of salary and thus the fluctuation of the amount of their overall remuneration. For the teaching profession, some of the assumptions on which the theory of performance pay is based do not apply either. The assumptions "that employees are economically rational and self-interested" and "that employees consider options and act in a way that maximizes their payoffs" do not correspond to practice, since a large number of educators do not know and do not find out what they are evaluated for and even does not know the non-entitlement/"motivational" components of the salary. |
Klíčová slova: | regional education; non-entitlement component of salary; gymnasium |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Regionalistika a veřejná správa |
---|---|
Typ studijního programu: | Magisterský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ing. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Národohospodářská fakulta |
Katedra: | Katedra regionálních studií |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 29. 3. 2022 |
---|---|
Datum podání práce: | 11. 1. 2023 |
Datum obhajoby: | 1. 2. 2023 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/80399/podrobnosti |