Vzdělávací proces v organizacích v kontextu managementu lidských zdrojů: analýza vybraných faktorů a evaluace
Název práce: | Vzdělávací proces v organizacích v kontextu managementu lidských zdrojů: analýza vybraných faktorů a evaluace |
---|---|
Autor(ka) práce: | Míková, Irena |
Typ práce: | Disertační práce |
Vedoucí práce: | Komárková, Lenka |
Oponenti práce: | Krpálek, Pavel; Egerová, Dana |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Práce si klade za cíl identifikovat faktory procesu vzdělávání a rozvoje v organizaci, jež ovlivňují úroveň dosažených výsledků vzdělávání s přesahem do ukazatelů úspěšnosti organizace. Podrobněji zkoumá provádění evaluace zejména na nejvyšších úrovních Kirkpatrickova modelu – tj. na úrovni chování a výsledků, jako vhodného nástroje ur-čeného k hodnocení vzdělávání a rozvoje v organizaci. To nejen že přispívá k systema-tické realizaci vzdělávacího procesu, ale důsledným prováděním hodnocení umožňuje i eliminovat případné nedostatky tohoto procesu. K naplnění cíle byl zvolen explorativní výzkum využívající kvantitativních výzkumných metod. Data byla získána formou anonymního online dotazníku zaměřeného na vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. Vý-zkum v této práci přispěl k teoriím souvisejícím s rozvojem lidských zdrojů v organiza-cích, k teorii lidského kapitálu a transferu poznatků. Závěry potvrzují, že má-li vzdělá-vání a rozvoj v organizacích přinášet efekty promítající se do různých ukazatelů vý-konnosti, vyšší produktivity a kvality práce zaměstnanců, nelze podceňovat žádnou z vymezených oblastí vzdělávacího procesu (vzdělávací akci, účastníky vzdělávání, organizaci). Za důležité faktory s vazbou na transfer poznatků do praxe a s výsledky vzdělávání v organizaci byly identifikovány – design vzdělávací akce, on-the-job vzdě-lávací metody a jejich vyšší subjektivně vnímaná efektivnost, kompetence pracovníků s ohledem na pozici a typ organizace, investice do vzdělávání, zjišťování potřeb vzdělá-vání i zahrnutí vzdělávání do strategie organizace a velikost, stáří a typ organizace. |
Klíčová slova: | management lidských zdrojů; vzdělávací proces v organizaci; evaluace vzdělávání; Kirkpatrickův evaluační model |
Název práce: | Educational process in organizations in the context of human resource management: analysis of selected factors and evaluation |
---|---|
Autor(ka) práce: | Míková, Irena |
Typ práce: | Dissertation thesis |
Vedoucí práce: | Komárková, Lenka |
Oponenti práce: | Krpálek, Pavel; Egerová, Dana |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | The thesis aims to identify the factors of the process of education and development in the organization, which influence the level of the achieved educational results with an overlap in the success indicators of the organization. It examines in more detail the implementation of evaluation especially at the highest levels of Kirkpatrick's model - i.e. at the level of behavior and results, as a suitable tool designed to evaluate education and development in the organization. This contributes to the systematic implementation of the educational process and makes it possible to eliminate possible deficiencies. To fulfill the goal, exploratory research using quantitative research methods was chosen. The data was obtained in the form of an anonymous online questionnaire focused on the education and development of employees. The research in this thesis has contributed to theories related to the development of human resources in organizations, to the theory of human capital and knowledge transfer. The conclusions confirm that if education and development in organizations is to bring effects reflected in various performance indicators, higher productivity and quality of employees' work, none of the defined areas of the educational process (educational events, participants in education, organizations) can be underestimated. The identified factors are: training design - methods of training at the workplace and their subjectively perceived effectiveness, competence of workers with regard to the position and type of organization, investment in training, identification of training needs, inclusion of training in the organization's strategy, size, age and type of organization. |
Klíčová slova: | human resources management; educational process in the organization; evaluation of education; Kirkpatrick's model |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Ekonomika a management/Management |
---|---|
Typ studijního programu: | Doktorský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ph.D. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta managementu |
Katedra: | Katedra exaktních metod |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 1. 11. 2015 |
---|---|
Datum podání práce: | 16. 3. 2023 |
Datum obhajoby: | 27. 4. 2023 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/66438/podrobnosti |