Predikce počtu asistenčních případů na základě vývoje pojistného kmene

Název práce: Predikce počtu asistenčních případů na základě vývoje pojistného kmene
Autor(ka) práce: Fiala, Jakub
Typ práce: Závěrečná práce - Institut celoživotního vzdělávání
Vedoucí práce: Zimmermann, Pavel
Oponenti práce: Habarta, Filip
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Práce se zabývá predikcí počtu asistenčních případů v rámci cestovního pojištění za použití několika modelů strojového učení a jejich komparací. Dále se práce zaměřuje na odhad externích nákladů souvisejících s asistenčními případy. V práci je odhadnuto několik modelů pro predikci počtu asistenčních spisů, a to konkrétně baseline model využívající průměrný počet případů v identifikovaných segmentech. Dále byl odhadnut zobecněný lineární model, který je běžnou metodikou využívanou v pojišťovnictví pro predikci škod. Dále je odhadnut XGBOOST model strojového učení. Pro určení výše externích nákladů neboli severity škod byly využity průměrné náklady v jednotlivých segmentech asistenčních případů. Komparací evaluačních metrik RMSE, MSE a MAE byl jako nejvhodnější model poskytující nejlepší predikce počtu asistenčních případů identifikovaný model využívající metodiku GLM. Nejlepších výsledků dosáhl model, do kterého jako vysvětlující proměnné vstupují distribuční kanál, věková skupina pojištěných, délka pojištění a roční období. Tento model je dále využíván pro odhadnutí severity škod a celkových externích nákladů.
Klíčová slova: Strojové učení; Prediktivní modelování; Pojišťovnictví; Asistenční služby
Název práce: Prediction of the number of assistance cases based on the development of the insurance portfolio
Autor(ka) práce: Fiala, Jakub
Typ práce: Závěrečná práce - Institut celoživotního vzdělávání
Vedoucí práce: Zimmermann, Pavel
Oponenti práce: Habarta, Filip
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis deals with the prediction of the number of assistance cases in travel insurance using several machine learning models and their comparison. Furthermore, the work focuses on the estimation of external costs related to assistance cases. Several models for predicting the number of assistance cases are estimated in the thesis, namely a basic model using the average number of cases in the identified segments. Furthermore, a Generalized Linear Model was estimated, which is a common methodology used in the insurance industry to predict number of claims. Last but not least XGBOOST machine learning model is estimated. Average costs in individual segments of assistance cases were used to determine the amount of external costs or the severity of damages. By comparing the evaluation metrics RMSE, MSE and MAE, the model using the GLM methodology was identified as the most appropriate model providing the best predictions of the number of assistance cases. The best results were achieved by the model in which the distribution channel, the age group of the insured, the length of the insurance and the season enter as explanatory variables. This model is further used to estimate claims severity and total external costs.
Klíčová slova: Machine learning; Predictive modelling; Insurance; Assistance services

Informace o studiu

Studijní program / obor: Data & Analytics for Business Management
Typ studijního programu: Celoživotní vzdělávání studijní program
Přidělovaná hodnost: MBA
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra informačních technologií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 14. 5. 2022
Datum podání práce: 31. 3. 2023
Datum obhajoby: 19. 5. 2023
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/83141/podrobnosti

Soubory ke stažení

Hlavní práce
Neveřejný soubor
Stáhnout
    Poslední aktualizace: