Návrh a ověření mobilní aplikace implementující prvky gamifikace pro zlepšování adherence pacientů s diabetem 1. typu k léčbě
Název práce: | Návrh a ověření mobilní aplikace implementující prvky gamifikace pro zlepšování adherence pacientů s diabetem 1. typu k léčbě |
---|---|
Autor(ka) práce: | Racek, Jakub |
Typ práce: | Diplomová práce |
Vedoucí práce: | Doležel, Michal |
Oponenti práce: | Mužík, Jan |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Diplomová práce je zaměřena na zapojení gamifikace a mHealth technologií do léčby diabetu 1. typu. Hlavním cílem této diplomové práce je navrhnout a ověřit prototyp mobilní aplikace, která implementuje vybrané gamifikační mechanismy a současně využívá technologii kontinuálního monitorování glykémie (CGM) za účelem ověření možného vlivu a vnímaného přínosu tohoto řešení u českých pacientů s diabetem prvního typu. Práce je koncipována jako Design Science Research a postup naplnění cílů vychází z metodiky Design Science Research Methodology. Pro implementační část práce byla využita metodika pro menší softwarové projekty (MMSP), a to zejména pracovní produkty, požadavky, popis architektury a plán testů, které metodika obsahuje. Pro ověření vytvořeného prototypu byly provedeny polostrukturované rozhovory s participanty využívající tento prototyp, a to po dvou týdnech jeho používání. Analýza rozhovorů s participanty, kteří používali vyvinutý prototyp, poukazuje na možný potenciál zapojení gamifikace do léčby diabetu 1. typu u pacientů využívajících CGM v oblasti zapojení pacientů do aktivního sledování hodnot glykémie, jak dokládá 5 ze 6 participantů. Všichni participanti shledali zapojení gamifikace do léčby diabetu pozitivně a potenciál gamifikace vidí zejména v motivaci pacientů k častějšímu sledování hodnot prostřednictvím gamifikačních mechanismů. |
Klíčová slova: | mobilní aplikace; mHealth; Diabetes; gamifikace; CGM; Flutter |
Název práce: | Design and validation of a mobile application implementing gamification features to improve treatment adherence in patients with type 1 diabetes |
---|---|
Autor(ka) práce: | Racek, Jakub |
Typ práce: | Diploma thesis |
Vedoucí práce: | Doležel, Michal |
Oponenti práce: | Mužík, Jan |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | The thesis focuses on the involvement of gamification and mHealth technologies in the treatment of type 1 diabetes. The main objective of this thesis is to design and validate a prototype of a mobile application that implements selected gamification mechanisms and simultaneously uses continuous glucose monitoring (CGM) technology in order to verify the potential impact and perceived benefits of this solution in Czech patients with type 1 diabetes. The work is conceived as Design Science Research and the process of achieving the objectives is based on the Design Science Research Methodology. For the implementation part of the thesis, the Methodology for Small Software Projects (MMSP) was used, in particular the work products, requirements, architecture description and test plan included in the methodology. To validate the developed prototype, semi-structured interviews were conducted with participants who used the prototype for two weeks. Analysis of the interviews with participants that used the developed prototype indicates the possible potential of gamification intervention in the treatment of type 1 diabetes in patients using CGM in terms of engaging patients in active monitoring of glycaemic values, as evidenced by 5 out of 6 participants. All participants found the involvement of gamification in diabetes treatment to be positive and saw the potential of gamification particularly in motivating patients to monitor values more frequently through gamification mechanisms. |
Klíčová slova: | mobile application; Diabetes; gamification; CGM; mHealth; Flutter |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Informační systémy a technologie/Vývoj informačních systémů |
---|---|
Typ studijního programu: | Magisterský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ing. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta informatiky a statistiky |
Katedra: | Katedra informačních technologií |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 5. 11. 2021 |
---|---|
Datum podání práce: | 1. 5. 2023 |
Datum obhajoby: | 30. 5. 2023 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/78664/podrobnosti |