Statistický pohled na produkci skleníkových plynů dopravními prostředky ve vybraných zemích EU
Název práce: | Štatistický pohlaď na produkciu skleníkových plynov dopravnými prostriedkami vo vybraných štátoch Európskej únie |
---|---|
Autor(ka) práce: | Laceková, Gabriela |
Typ práce: | Bakalářská práce |
Vedoucí práce: | Šimpach, Ondřej |
Oponenti práce: | Malec, Lukáš |
Jazyk práce: | Slovensky |
Abstrakt: | Táto bakalárska práca sa zaoberá vývinom emisií v doprave vybraných krajín Európskej únie (EÚ), rozdelených podľa HDP na osobu. Následne podrobnejšie rozoberá emisie cestnej dopravy a medzinárodnej leteckej dopravy v Českej republike (ČR). Hlavným cieľom práce je zistiť podstatné intervencie EÚ a ich vplyv na vývin emisií v doprave a dopravných prostriedkoch ČR. Ďalej predpovedá budúci vývoj dopravných prostriedkov ČR. Popisná analýza skúma ročné časové rady emisií v doprave využitím mier dynamík, ktoré pomohli zistiť silu vplyvu kontrolných období Kjótského protokolu a identifikovať extrémne hodnoty. Hodnoty relatívnych prírastkov vo vybraných štátoch EÚ výrazne kolísali do roku 2008, okrem koeficientu prírastku Portugalska a Dánska. Vplyvom prvého kontrolného obdobia sa nachádzal relatívny prírastok väčšiny krajín EÚ pod nulou. V majorite krajín EÚ koeficient prírastku vykazoval prevažne kladné hodnoty v druhom kontrolnom období. V roku 2020 hodnota relatívneho prírastku náhle klesla vo všetkých krajinách EÚ. Koeficienty relatívneho prírastku zisťujú prudké výkyvy v emisiách vyprodukovaných dopravnými prostriedkami ČR. Vývin emisií cestnej dopravy je ovplyvnené Euro štandardmi vydanými EÚ. Na vývin skleníkových plynov medzinárodnej leteckej dopravy vplývalo obchodovanie s emisnými kvótami. Začiatok prudkého rastu emisií cestnej doprave (1997) a medzinárodnej leteckej (2002) sa odlišuje. V prvom kontrolnom období relatívne prírastky obidvoch dopravných prostriedkov klesajú a druhé kontrolné obdobie sa vyznačuje rastom koeficientov relatívnych prírastkov dopravných prostriedkov. Na konci skúmaného obdobia koeficienty prírastku cestnej dopravy a medzinárodnej leteckej dopravy výrazne klesajú. Na dôkladnejšiu analýzu emisií dopravných prostriedkov je využitá lineárna regresná funkcia a modely ARIMA(p,d,q). Po nájdení vhodného modelu sú zistené predikcie hodnôt. Predikované hodnoty emisií cestnej dopravy klesajú. Predpovedané hodnoty emisií medzinárodnej leteckej dopravy postupne rastú. Výsledkom práce je zistenie podstatných vplyvov zásahov EÚ a predpovedanie budúceho vývoja hodnôt dopravných prostriedkov v ČR. |
Klíčová slova: | Emisie v doprave; časové rady; ARIMA model; regresná lineárna funkcia |
Název práce: | Statistický pohled na produkci skleníkových plynů dopravními prostředky ve vybraných zemích EU |
---|---|
Autor(ka) práce: | Laceková, Gabriela |
Typ práce: | Bakalářská práce |
Vedoucí práce: | Šimpach, Ondřej |
Oponenti práce: | Malec, Lukáš |
Jazyk práce: | Slovensky |
Abstrakt: | Tato bakalářská práce se zabývá vývojem emisí v dopravě u vybraných zemí Evropské unie, které dále rozděluje podle HDP na osobu. Následně detailně analyzuje emise silniční a mezinárodní letecké dopravy v České republice. Hlavním cílem práce je identifikovat podstatné intervence EU a jejich vliv na vývoj emisí v dopravě a dopravních prostředcích v ČR. Práce po sléze předpovídá budoucí vývoj dopravních prostředků v ČR. Popisná analýza zkoumá roční časové řady emisí v dopravě pomocí metodiky měření dynamiky, což pomáhá odhalit sílu vlivu kontrolních období Kjótského protokolu a identifikovat extrémní hodnoty. Hodnoty relativních přírůstků ve vybraných státech EU výrazně kolísaly do roku 2008, s výjimkou koeficientu přírůstků Portugalska a Dánska. V prvním kontrolním období byl relativní přírůstek většiny zemí EU pod nulou. V majoritě krajin EU koeficient přírůstků vykazoval převážně kladné hodnoty v druhém kontrolním období. V roce 2020 náhle klesla hodnota relativního přírůstku ve všech zemích EU. Koeficienty relativního přírůstku zjišťují prudké výkyvy v emisích vyprodukovaných dopravními prostředky v ČR. Vývoj emisí silniční dopravy je ovlivněn Euro standardy vydávanými EU. Na vývin skleníkových plynů mezinárodní letecké dopravy mělo vliv obchodování s emisními povolenkami. Začátek prudkého růstu emisí silniční (1997) a mezinárodní letecké dopravy (2002) se liší. V prvním kontrolním období relativní přírůstky obou dopravních prostředků klesají, zatímco ve druhém kontrolním období rostou koeficienty relativních přírůstků dopravních prostředků. Na konci zkoumaného období koeficienty přírůstků silniční a mezinárodní letecké dopravy výrazně klesají. Pro důkladnější analýzu emisí dopravních prostředků jsou využity lineární regresní funkce a modely ARIMA (p,d,q). Po nalezení vhodného modelu jsou zjištěny predikce hodnot. Predikované hodnoty emisí silniční dopravy klesají, zatímco předpovězené hodnoty emisí mezinárodní letecké dopravy postupně rostou. Výsledkem práce je identifikace podstatných vlivů zásahů EU a předpověď budoucího vývoje hodnot dopravních prostředků v ČR. |
Klíčová slova: | Emise v dopravě; časové řady; regresní lineární funkce; ARIMA model |
Název práce: | Statistical point of view on production of transportation emissions in selected countries of the European union |
---|---|
Autor(ka) práce: | Laceková, Gabriela |
Typ práce: | Bachelor thesis |
Vedoucí práce: | Šimpach, Ondřej |
Oponenti práce: | Malec, Lukáš |
Jazyk práce: | Slovensky |
Abstrakt: | This bachelor thesis is focused on emissions produced by transportation of EU countries, categorized based on GDP per person. More detailed analysis is oriented on the development of emissions in road and in international flight transportation. The primary object is to identify significant intervention of the EU and their contribution to the development of transportation emissions, both in general and specifically in the Czech Republic. Additionally, the thesis aims to predict future values in transportation. Measures of dynamics were used to determine the impact of commitment periods of the Kyoto Protocol on development in annual time series emission of transportation and identify extreme values. The relative growth rate of selected EU countries fluctuated until the year 2008, except relative growth rates of Portugal and Denmark. The impact of the first commitment period (2008–2012) caused the relative growth rate of EU countries to decrease below zero. Relative growth rates of many EU countries were reaching positive values in the second commitment period. There was a sudden downfall in the relative growth rates of all EU countries in the year 2020. Moving on to relative growth rates discover intense fluctuation of emissions produced by transportation in the Czech Republic. Euro standards of the EU had an impact on road transportation emissions. International flight transportation was impacted by the emission trading system. The beginning of rising relative growth rates of road transportation (1997)and international transportation (2002) started at different times. The decrease in relative growth rates of both transportation means (2008–2012) was caused by the first commitment period. Relative growth rates of transportation means are rising during the second commitment period. Relative growth rates of road and international flight transportation are rapidly decreasing during the researched period. Linear regression functions and the ARIMA(p,d,q) models were used for a more detailed analysis of emissions in means of transportation. Predicted values of models show a decrease in emissions in road transportation and a rise in emissions in international flight transportation.In conclusion, the thesis successfully identifies the impactful interventions of the EU in transportation emissions and provides predictions for future development in the Czech Republic. |
Klíčová slova: | Emissions in transportation; regression of linear function; time series; ARIMA model |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Kvantitativní metody v ekonomice/Statistika a ekonometrie |
---|---|
Typ studijního programu: | Bakalářský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Bc. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta informatiky a statistiky |
Katedra: | Katedra statistiky a pravděpodobnosti |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 22. 11. 2021 |
---|---|
Datum podání práce: | 11. 12. 2023 |
Datum obhajoby: | 31. 1. 2024 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/78826/podrobnosti |