Využití ICT ve výuce - porovnání prvního a druhého stupně základních škol
Název práce: | Využití ICT ve výuce - porovnání prvního a druhého stupně základních škol |
---|---|
Autor(ka) práce: | Kny, David Christian |
Typ práce: | Bakalářská práce |
Vedoucí práce: | Radváková, Věra |
Oponenti práce: | Luc, Ladislav |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Bakalářská práce se soustředí na využívání informačních a komunikačních technologií ve vyučovacích hodinách na základních školách, kdy porovnává první a druhý stupeň v předmětech matematiky, anglického jazyka a informatiky. Cílem je především porovnat použití informačních a komunikačních technologií na prvním a druhém stupni základních škol i s ohledem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zmapovat a analyzovat práci s digitálními zařízeními v posledních ročnících prvního a druhého stupně, kdy se jedná nejen o interaktivní tabule, ale také notebooky, počítače, tablety, mobilní telefony aj., opět s ohledem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří mohou ICT využívat i nad rámec běžné výuky. Dotazníkové šetření na čtyřech základních školách v Praze přináší data od žáků i jejich učitelů, kteří se vyjadřovali k druhu používaného zařízení, četnosti využití i způsobu. Nejvíce se používá interaktivní tabule (na prvním i druhém stupni), kdy s ní mladší žáci pracují, pro starší slouží zejména jako promítací plátno. Dále se často zapojují do výuky mobilní telefony, tablety na prvním stupni a počítače na druhém. Žáci se SVP využívají mobilního zařízení k překladům a jinému zjednodušování činností ve výuce, ale i ke hrám, primárně sloužícím jako procvičování a opakování. Řízené rozhovory informace doplnily a rozšířily. Závěrem lze shrnout, že ICT je nedílnou součástí vyučovacích hodin, žáky obohacuje a motivuje. |
Klíčová slova: | Informační a komunikační technologie; informatika; speciální vzdělávací potřeby; žák se SVP; ICT na základních školách; žáci; vyučovací hodiny; anglický jazyk; matematika |
Název práce: | Usage of ICT in education - comparison between the first and second grades of primary schools |
---|---|
Autor(ka) práce: | Kny, David Christian |
Typ práce: | Bachelor thesis |
Vedoucí práce: | Radváková, Věra |
Oponenti práce: | Luc, Ladislav |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | The bachelor thesis focuses on the usage of information and communication technologies (ICT) in primary and secondary grades, comparing them in subjects such as mathematics, English language and computer science. The primary aim is to compare ICT usage between primary and secondary grades, taking into account students with special educational needs. Additionally, it aims to map and analyze the use of digital devices in the final years of both, including interactive whiteboards, laptops, computers, tablets, mobile phones, etc., with a focus on students with special educational needs who may use ICT beyond regular instructions. A questionnaire survey conducted at four elementary schools in Prague provides data from both pupils and teachers, who expressed their opinions on the type of device used, frequency of usage and sometimes the manner of use. Interactive whiteboards are the most commonly used (across all researched schools) with younger pupils actively engaging with them, while older pupils primarily use them as projection screens. Additionally mobile phones and tablets are frequently integrated into lessons at the primary grade, while computers are used more at the secondary grade. Pupils with special educational needs use mobile devices for translations, simplifying tasks in lessons as well as for games primarily aimed at practice and revision. Supplemented and expanded by structural interviews, the findings suggest that ICT is an integral part of classroom teaching, enriching and motivating pupils. |
Klíčová slova: | mathematics; computer science; pupil with SEN; pupils; Information and communication technologies; ICT in primary schools; teaching hours; English language; special educational needs |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Aplikovaná informatika |
---|---|
Typ studijního programu: | Bakalářský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Bc. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta informatiky a statistiky |
Katedra: | Katedra systémové analýzy |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 21. 9. 2023 |
---|---|
Datum podání práce: | 3. 5. 2024 |
Datum obhajoby: | 10. 6. 2024 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/85529/podrobnosti |