Shiny aplikace pro podporu výuky testování hypotéz

Název práce: Shiny aplikace pro podporu výuky testování hypotéz
Autor(ka) práce: Švec, Daniel
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Malá, Ivana
Oponenti práce: Zíková, Alžběta
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Kurzy matematické statistiky a teorie pravděpodobnosti představují pro studenty ekonomických oborů na vysokých školách značnou výzvu, především kvůli vyšší míře abstrakce a nutnosti pochopení souvislostí mezi koncepty. Tato složitost může vést k nepochopení klíčových principů, což ztěžuje další studium, jak ilustruje autorova zkušenost se studiem testování hypotéz. Fakulta informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické v Praze reaguje na tyto výzvy vytvořením nových interaktivních aplikací pomocí balíčku Shiny v R. Tyto aplikace mají za cíl usnadnit studentům pochopení základních konceptů a postupů v oblastech teorie pravděpodobnosti a statistiky. V minulosti se užívaly jednoduché simulační Java applety, dnes však vznikají sofistikovanější nástroje využívající technologie jako JavaScript, CSS a HTML5. Programovací jazyk R společně s balíčkem Shiny představuje klíčový nástroj pro vývoj těchto aplikací díky snadné rozšiřitelnosti a minimálním požadavkům na znalosti web developmentu. Bakalářská práce se zaměřuje na vývoj webové aplikace pro studium testování hypotéz, která by měla pomoci nejen pedagogům a studentům, ale i široké veřejnosti lépe porozumět tomuto tématu skrze aplikaci. Vedlejším cílem práce je také popis konceptu testování hypotéz a jeho historický vývoj.
Klíčová slova: Programovací jazyk R; Testování hypotéz; Balíček Shiny
Název práce: Shiny application for modernizing the teaching of hypothesis testing
Autor(ka) práce: Švec, Daniel
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Malá, Ivana
Oponenti práce: Zíková, Alžběta
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Courses in mathematical statistics and probability theory pose a significant challenge for students in economic fields at universities, primarily due to the higher level of abstraction and the necessity to understand the connections between concepts. This complexity can lead to a lack of understanding of key principles, making further study difficult, as illustrated by the author's experience with hypothesis testing. The Faculty of Informatics and Statistics at the University of Economics in Prague responds to these challenges by creating new interactive applications using the Shiny package in R. These applications aim to facilitate students' understanding of basic concepts and procedures in the areas of probability theory and statistics. In the past, simple simulation Java applets were used, but today more sophisticated tools are being developed using technologies such as JavaScript, CSS, and HTML5. The R programming language, together with the Shiny package, is a key tool for developing these applications due to its easy extensibility and minimal requirements for web development knowledge. The bachelor thesis focuses on the development of a web application for studying hypothesis testing, which should help not only educators and students but also the general public better understand this topic through the application. An additional goal of the thesis is to describe the concept of hypothesis testing and its historical development.
Klíčová slova: Shiny R package; The R programming language; Hypothesis testing

Informace o studiu

Studijní program / obor: Matematické metody v ekonomii/Datové analýzy a modelování
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra statistiky a pravděpodobnosti

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 20. 2. 2024
Datum podání práce: 6. 5. 2024
Datum obhajoby: 12. 6. 2024
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/87634/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: