Emmanuel Lubezki: Analýza kameramanského stylu

Název práce: Emmanuel Lubezki: Analýza kameramanského stylu
Autor(ka) práce: Barabáš, Martin
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Truhlář, Filip
Oponenti práce: Říha, Jakub
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Na základě analýzy filmu Potomci lidí, který vznikl ve spolupráci s režisérem Alfonsem Cuarónem a následného porovnání s filmy Gravitace a Mexická jízda ze stejné spolupráce autor vypozoroval určité opakující se rysy ve tvorbě kameramana Emmanuela Lubezki. Z důvodů ověření relevance dosažených výsledků autor následně tato zjištění konfrontoval s kameramanovou prací na dílech vzniklých v jiných spolupracích. Konkrétně byly analyzované filmy ze spolupráce s Terrencem Malickem – Strom života a Nový svět – a ze spolupráce s Alejandrem Gonzálezem Iñarritu – Birdman a Revenant. Autor zjistil, že klíčové prvky v Lubezkiho tvorbě především využívají aspekty rámování a perspektivy, pohyblivý rám, dlouhé záběry a způsob osvětlení. Konkrétně jde o časté využívání přírodního a praktického osvětlení, extenzivní kamerový pohyb, dlouhé záběry anebo preference pro velmi malou ohniskovou vzdálenost a čistý obraz. Ačkoliv jsou dominanty jednotlivých zkoumaných filmů více či méně rozdílné, z hlediska filmové kamery bylo prokázáno opakování určitých dominantních aspektů mající podobné, ne-li stejné funkce napříč spolupracemi. Bylo také prokázáno, že důležitým sjednocujícím prvkem pro všechny tyto aspekty je tendence pro přirozenou estetiku. Výše zmíněné aspekty definují kamerový styl Emmanuela Lubezki. Poznatky jsou následně aplikovány do zpracování krátkého snímku se zvláštním zaměřením na dlouhý záběr a kamerový pohyb.
Klíčová slova: Emmanuel Lubezki; neoformalismus; pohyblivý rám; dlouhý záběr; Kamera; styl; dominanta; pohyblivý rám; přírodní svícení; perspektiva
Název práce: Analysis of the cinematographic style of Emmanuel Lubezki
Autor(ka) práce: Barabáš, Martin
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Truhlář, Filip
Oponenti práce: Říha, Jakub
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Based on the analysis of the film Children of Men, which was created in collaboration with director Alfonso Cuarón, and subsequent comparison with the films Gravity and The Y tu mamá también from the same collaboration, the author observed certain recurring traits in the work of cinematographer Emmanuel Lubezki. To verify the relevance of the obtained results, the author then confronted these findings with the cinematographer's work on projects from other collaborations. Specifically, films from collaborations with Terrence Malick – The Tree of Life and The New World – and with Alejandro González Iñárritu – Birdman and The Revenant – were analyzed. The author found that key elements in Lubezki's work primarily utilize aspects of framing and perspective, moving frame, long takes, and lighting techniques. Specifically, this includes frequent use of natural and practical lighting, extensive camera movement, long takes, or a preference for very short focal lengths and a clean image. Although the dominant features of the individual films examined may vary to some extent, from the perspective of cinematography, the repetition of certain dominant aspects with similar, if not identical functions across collaborations was demonstrated. It was also shown that a significant unifying factor for all these aspects is a tendency towards natural aesthetics. These aforementioned aspects define Emmanuel Lubezki's cinematographic style. The insights are subsequently applied in the production of a short film focusing specifically on long takes and camera movement.
Klíčová slova: natural lighting; moving frame; long take; Emmanuel Lubezki; camera; practical lighting; perspective; style; neo-formalism; dominant

Informace o studiu

Studijní program / obor: Multimédia v ekonomické praxi
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra multimédií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 22. 1. 2024
Datum podání práce: 6. 5. 2024
Datum obhajoby: 13. 6. 2024
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/87174/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: