Vývoj struktury vzdělanosti v krajích České republiky se zaměřením se na Ústecký kraj v letech 2011 až 2021

Název práce: Vývoj struktury vzdělanosti v krajích České republiky se zaměřením se na Ústecký kraj v letech 2011 až 2021
Autor(ka) práce: Bendová, Adéla
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Kubíková, Martina
Oponenti práce: Kouřilová, Jana
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Bakalářská práce se zabývá analýzou vývoje vzdělanostní struktury krajů České republiky v letech 2011 a 2021. Podrobněji se zaměřuje na vývoj Ústeckého kraje na jeho okresní úrovni. Tento kraj byl pro detailní analýzu vybrán z hlediska jeho kategorizace jako strukturálně postiženého regionu. Teoretická část práce objasňuje základní pojmy a teoretická východiska vztahující se k dané problematice. V praktické části práce je provedena zmíněná analýza vzdělanostní struktury především prostřednictvím dat Českého statistického úřadu ze Sčítání lidu, domů a bytů z let 2011 a 2021. Na základě provedených analýz byly odhaleny značné disparity na krajské úrovni České republiky. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat regionům s dlouhodobými strukturálními problémy, ke kterým se na základě zkoumaných dat řadí i Ústecký kraj, neboť zde bylo identifikováno vysoké zastoupení osob se základním či neukončeným vzděláním a v důsledku nízkého podílu osob s vysokoškolským vzděláním. Hlubší analýza dále odhalila výrazné vnitro regionální disparity (na úrovni okresů). V závěru práce jsou zkoumány možné socioekonomické faktory ovlivňující nepříznivou vzdělanostní strukturu Ústeckého kraje. Dále jsou zde formulována konkrétní doporučení v rámci vzdělávací politiky a regionálního rozvoje.
Klíčová slova: vysokoškolské vzdělání; vzdělávací politika; vzdělanostní struktura; lidský kapitál; Ústecký kraj; disparita
Název práce: Development of the structure of education in the regions of the Czech Republic with a focus on the Ústí nad Labem Region between 2011 and 2021
Autor(ka) práce: Bendová, Adéla
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Kubíková, Martina
Oponenti práce: Kouřilová, Jana
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The bachelor's thesis analyses the development of the educational structure of the regions of the Czech Republic between years 2011 and 2021. It focuses in depth on the development of the Ústí nad Labem Region at its district level. This region was selected for detailed analysis in terms of its categorization as a structurally affected region. The theoretical part of the thesis explains the basic concepts and theoretical background related to the issue. In the practical part of the thesis, the above-mentioned analysis of the educational structure is carried out mainly through the data of the Czech Statistical Office from the 2011 and 2021 Census of Population, Houses and Flats. Increased attention should be paid to regions with long-term structural problems, which, based on the data examined, include the Ústí nad Labem Region, as a high proportion of people with primary or incomplete education and a low proportion of people with higher education were identified. A deeper analysis further revealed significant intra-regional disparities (at district level). The thesis concludes by examining possible socio-economic factors influencing the unfavorable educational structure of the Ústí nad Labem Region. It also formulates specific recommendations in the framework of educational policy and regional development.
Klíčová slova: educational structure; human capital; Ústí nad Labem Region; disparity; higher education; educational policy

Informace o studiu

Studijní program / obor: Veřejná správa a regionální rozvoj
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra regionálních studií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 15. 1. 2024
Datum podání práce: 10. 5. 2024
Datum obhajoby: 11. 6. 2024
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/87108/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: