Za hranice doručování jídla: Úloha hlavního byznysu a dalších faktorů úspěšnosti superaplikací, poučení z dominance společnosti Grab v oblasti SEA pro expanzi společnosti Wolt v České republice

Název práce: Beyond Food Delivery: The Role of Core Business and Other Success Factors for Superapps, Lessons from Grab's SEA Dominance for Wolt's Expansion in the Czech Republic
Autor(ka) práce: Budinský, Jan
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Kopkáně, Heřman
Oponenti práce: Machek, Ondřej
Jazyk práce: English
Abstrakt:
This thesis delves into the multifaceted world of super apps, all-in-one platforms offering a variety of services integrated into a single application, which are revolutionizing the field of global mobile apps. A multilateral approach sheds light on their current landscape, history, and future trajectory. A comprehensive overview details super app benefits, challenges, and successful examples. Logistic regression models written in R using RStudio analyze data from five key industries (Mobility, Food Delivery, Messaging, Fintech, and eCommerce) to identify factors influencing the adoption of super app strategies and address the limited research on super apps outside the Mobility sector. Analysis of 1783 companies, identifying 43 as super apps, reveals that significant funding, regional origin, and company size are crucial determinants. A survey of 104 respondents from 36 countries explores user awareness, and usage patterns, bridging the knowledge gap on super app consumer preferences and revealing a significant discrepancy between usage and awareness of these platforms. Additionally, a descriptive analysis of Grab’s success offers strategic insights into Wolt’s potential super app journey in the Czech market. All these findings provide a complex understanding of the super app phenomenon and offer valuable learnings and inspiration for researchers and industry stakeholders.
Klíčová slova: platform integration; binary logistic regression; customer survey; descriptive analysis; R programming; super apps; mobility; food delivery; messaging; fintech; eCommerce
Název práce: Za hranice doručování jídla: Úloha hlavního byznysu a dalších faktorů úspěšnosti superaplikací, poučení z dominance společnosti Grab v oblasti SEA pro expanzi společnosti Wolt v České republice
Autor(ka) práce: Budinský, Jan
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Kopkáně, Heřman
Oponenti práce: Machek, Ondřej
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Tato práce se zabývá rozmanitým světem superaplikací, univerzálních platforem nabízejících řadu služeb integrovaných do jediné aplikace, které způsobují revoluci v oblasti globálních mobilních aplikací. Mnohostranný přístup vrhá světlo na jejich současnou podobu, historii a budoucí trajektorii. Komplexní přehled podrobně popisuje výhody superaplikací, výzvy a úspěšné příklady. Logistické regresní modely napsané v jazyce R s využitím RStudia analyzují data z pěti klíčových odvětví (mobilita, doručování potravin, zasílání zpráv, fintech a elektronický obchod) s cílem identifikovat faktory ovlivňující přijetí strategií superaplikací a řeší tak nedostatečný výzkum superaplikací mimo odvětví mobility. Analýza 1783 společností, která identifikovala 43 společností jako superaplikace, ukazuje, že rozhodujícími faktory jsou významné finanční prostředky, regionální původ a velikost společnosti. Průzkum 104 respondentů z 36 zemí zkoumá povědomí uživatelů a způsoby používání, čímž překlenuje mezeru ve znalostech o preferencích uživatelů super aplikací a odhaluje značný rozdíl mezi používáním a povědomím o těchto platformách. Deskriptivní analýza úspěchu společnosti Grab navíc nabízí strategický pohled na potenciální cestu společnosti Wolt k superaplikaci na českém trhu. Všechna tato zjištění umožňují komplexní pochopení fenoménu superaplikací a nabízejí cenné poznatky a inspiraci pro výzkumníky a zainteresované strany v oboru.
Klíčová slova: logistická regrese; eCommerce ; fintech; rozvoz jídla; zasílání zpráv; super aplikace; integrace platforem; mobilita; deskriptivní analýza; průzkum mezi zákazníky; programování v jazyce R

Informace o studiu

Studijní program / obor: International Management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra strategie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 12. 12. 2023
Datum podání práce: 15. 5. 2024
Datum obhajoby: 19. 6. 2024
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/86869/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: