Analýza systému vzdělávání a hodnocení pracovního výkonu v kontextu veřejné správy

Název práce: Analýza systému vzdělávání a hodnocení pracovního výkonu v kontextu veřejné správy
Autor(ka) práce: Majerová, Kateřina
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Vláčil, Jan
Oponenti práce: Lechner, Tomáš
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce se zaobírá analýzou návrhů legislativní úpravy pravidel vzdělávání a hodnocení pracovníků ve veřejné správě ČR. Návrhy jsou využity jednak jako prostředek k analýze nedostatků současného systému vzdělávání a hodnocení, ale taktéž jako nástroj k vyhodnocení potenciálních přínosů a rizik, které s sebou může úprava zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě v blízké budoucnosti přinést. Při analýze je kombinován nezaujatý pohled osoby, která není systémem dotčena, společně s praktickými připomínkami úředníků, jichž se pravidla v rámci každodenního pracovního života přímo dotýkají. Poukazováno je na nedostatečnou argumentační oporu pro opatření snížení povinného rozsahu vzdělávání a zrušení systému akreditací vzdělávacích programů. Práce taktéž upozorňuje na předkladateli přehlížené organizační problémy. Ty se pojí nejen na již zmíněná opatření, ale též i na snahy o zavedení povinného procesu adaptace, implementovaní zkoušky vstupního vzdělávání, eliminaci pravidelných procesů hodnocení, a další zamýšlené úpravy. Pro tyto důvody jsou v diplomové práci popisovány vhodné způsoby řízení rozvojových procesů. Aspekty řádného výkonu personální praxe jsou využívány k formulaci doporučení pro eliminaci rizik spojených s návrhy úpravy analyzovaných pravidel vzdělávání a hodnocení. Diplomová práce mimo jiné poukazuje na měnící se význam lidského kapitálu pro veřejnou správu. Originální výklad veřejné hodnoty umožňuje propojit rozvojové tendence zakotvené ve strategii Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 s principy novodobé myšlenkové koncepce Veřejné hodnoty (tzv. Public Value). Na lidský kapitál a jeho prohlubování je tedy poukázáno v netradičním pojetí. Práce tímto přispívá ke studiu lidského kapitálu a jeho roli ve vývoji veřejné správy.
Klíčová slova: vzdělávání; hodnocení; management; pracovní výkon; úředník; veřejná správa; rozvoj; lidské zdroje; veřejná hodnota; lidský kapitál
Název práce: Analysis of the training and appraisal system in the context of public administration of the Czech Republic
Autor(ka) práce: Majerová, Kateřina
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Vláčil, Jan
Oponenti práce: Lechner, Tomáš
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The diploma thesis presents an analysis of proposals for legislative change of the rules of employees training and appraisal in the public administration of the Czech Republic. The proposals are used as a tool for assessing the shortcomings of the current system of training and appraisal, but also as a tool for evaluating the potential benefits and risks that the modification of Act No. 312/2002 Coll., on Public servants of Territorial Self-Governing Units and Act No. 234/2014 Coll., on Civil Service may bring in the near future. The assessment combines the unbiased view of a person who is not affected by the system with a practical view from civil servants who are directly affected by the rules in their daily working life. Insufficient argumentation is pointed out in the case of reduction of the mandatory range of training and repeal of the system of educational programs accreditation. In addition, the thesis highlights overlooked organizational problems. These relate not only to the measures mentioned above, but also to suggested compulsory adaptation process, implementation of the initial training examination, elimination of regular evaluation processes and more. For these reasons, the thesis describes appropriate ways of managing development processes. Aspects of good HR practice are used to formulate recommendations for eliminating the risks associated with the proposed modifications to the analyzed training and evaluation rules. In addition, the thesis highlights the changing importance of human capital for public administration. An original interpretation of public value allows to link the development tendencies embodied in the Client-oriented Public Administration 2030 strategy with the principles of the new thinking concept of Public Value. Human capital and its development are therefore presented in a non­traditional way. The diploma thesis contributes to the study of human capital and its role in different concepts of public administration.
Klíčová slova: public administration; appraisal; work performance; management; development; human resources; civil servant; public value; human capital; training

Informace o studiu

Studijní program / obor: Regionalistika a veřejná správa
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra práva

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 18. 12. 2023
Datum podání práce: 16. 5. 2024
Datum obhajoby: 13. 6. 2024
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/86929/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: