Spotřebitelské chování seniorů v online prostoru: faktory ovlivňující nákup potravin

Název práce: Spotřebitelské chování seniorů v online prostoru: faktory ovlivňující nákup potravin
Autor(ka) práce: Zachová, Lenka
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Gunina, Daria
Oponenti práce: Kincl, Tomáš
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce se zabývá spotřebitelským chováním seniorů v online prostoru se zaměřením na faktory ovlivňující nákup potravin. Cílem práce je vyhodnotit, jak vybrané faktory ovlivňují záměr českých seniorů k nákupu potravin online. Kvantitativní výzkum využívá conjoint experiment a sběr dat probíhá pomocí dotazníku. Výsledky ukazují, že zdravotní stav, cenová hladina, vzdálenost obchodu, dodací lhůta a možnosti sociální interakce jsou klíčovými faktory ovlivňujícími nákupní chování seniorů online. Práce dále analyzuje vliv faktorů vycházejících z modelu přijetí technologií a teorie plánovaného chování, jako je vnímaná užitečnost, snadnost použití, subjektivní normy, vnímaná kontrola chování a postoje k online nakupování. Výzkum odhaluje, že všechny uvedené faktory kromě vnímané kontroly chování mají vliv na záměr seniorů nakupovat potraviny online. Výsledky této studie poskytují cenné poznatky pro obchodníky a manažery, kteří se zaměřují na rostoucí segment starších spotřebitelů.
Klíčová slova: Conjoint experiment; senioři; online nakupování potravin; model přijetí technologií; teorie plánovaného chování; situační faktory
Název práce: Consumer behavior of seniors in the Online space: Factors influencing grocery shopping
Autor(ka) práce: Zachová, Lenka
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Gunina, Daria
Oponenti práce: Kincl, Tomáš
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis deals with the consumer behavior of seniors in the online space with a focus on factors influencing grocery shopping. The aim of the thesis is to evaluate how selected factors affect the intention of Czech seniors to purchase groceries online. The quantitative research utilizes a conjoint experiment, and data collection is conducted through a questionnaire. The results show that health status, price levels, store distance, delivery time, and opportunities for social interaction are key factors influencing seniors' online shopping behavior. The thesis further analyzes the impact of factors based on the Technology Acceptance Model and the Theory of Planned Behavior, such as perceived usefulness, ease of use, subjective norms, perceived behavioral control, and attitudes towards online shopping. The research reveals that all mentioned factors, except for perceived behavioral control, influence seniors' intention to buy groceries online. The findings of this study provide valuable insights for marketers and managers focusing on the growing segment of older consumers.
Klíčová slova: Technology Acceptance Model, ; seniors; Theory of Planned Behavior; Conjoint experiment; online grocery shopping; situational factors

Informace o studiu

Studijní program / obor: Management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta managementu
Katedra: Katedra exaktních metod

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 1. 3. 2023
Datum podání práce: 30. 6. 2024
Datum obhajoby: 27. 8. 2024
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/84353/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: