Strategic Business Orientations

Název práce: Strategic Business Orientations
Autor(ka) práce: Kottika, Efthymia
Typ práce: Habilitační práce
Vedoucí práce: -
Oponenti práce: Stříteský, Václav; Ozretič Došen, Durdana ; Hejlová, Denisa
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Na téma strategických podnikatelských orientací bylo dosud zpracováno značné množství literatury. Hlavní principy strategického řízení, které vedou k tvorbě a realizaci strategií a taktik, jejichž cílem je zajistit přežití a dobrou výkonnost organizace, jsou nazývány strategickými orientacemi (Hakala, 2011 citováno v Krzakiewicz & Cyfert, 2019). V této oblasti bylo vytvořeno několik relevantních konceptů, které popisují různé strategické přístupy a priority organizací (např. podnikatelská orientace, tržní orientace a její podkategorie Market Driving Strategy, orientace na společenskou odpovědnost podniku, digitální orientace, strategická orientace na zelený marketing a interní marketingová orientace a další). Vzhledem k úctyhodnému objemu publikovaných výzkumů je úplný popis příslušné literatury téměř nemožný. Tato práce se zaměřuje na tři typy strategických podnikatelských orientací, a to na podnikatelskou orientaci, tržní orientaci a strategii Market Driving. Práce se skládá ze dvou kapitol: v první kapitole je uveden úvod do pojmů Podnikatelská orientace a Tržní orientace, po kterém následuje představení výzkumu autora práce v dané oblasti. Konkrétněji se výzkum prezentovaný v první kapitole zaměřuje na to, jak se některým malým a středním podnikům podařilo přežít, když čelily řecké hospodářské krizi. Skládá se ze dvou dílčích studií, které zkoumaly vzájemný vztah mezi specifickými osobnostními rysy a dovednostmi podnikatele (tj. potřebou úspěchu, optimismem, místem kontroly, schopností riskovat a vyjednávat) a podnikatelskou a tržní orientací podniku a jejich roli ve výkonnosti a přežití těchto podniků. Kromě toho odhalila taktiky a strategie, které pomohly společnostem přežít, a poskytla tak potenciálně užitečný návod na přežití pro firmy, které čelí krizi způsobené pandemií Covid-19. Ve druhé kapitole je představen koncept Market Driving Strategy (který představuje modernější vývoj v oblasti výzkumu tržní orientace) a následně je prezentován výzkum autora práce v této oblasti. Konkrétněji se výzkum zaměřuje na Market Driving Strategy a zkoumá roli, kterou při realizaci této strategie hrají personální atributy, a zkoumá hlavní výsledky této strategie na úrovni firmy a na úrovni trhu. Poprvé bylo totiž empiricky prokázáno, že pro koncepci Market Driving Strategy mají zásadní význam specifické vlastnosti vrcholového managementu (tj. politika otevřeného myšlení, silná vize, strategické řízení lidských zdrojů, transformační vedení, predikční schopnosti a prozíravost, podpora kreativity), jakož i určité vlastnosti zaměstnanců na střední úrovni (tj. politika otevřeného myšlení, transformační vedení, kreativita, odbornost, intrapreneurship, angažovanost, flexibilita). Dále bylo prokázáno, že výsledky Market Driving Strategy na úrovni firmy jsou finanční a zákaznická výkonnost, pověst organizace a trvalá konkurenční výhoda a že tato strategie posiluje změny na trhu. Kromě toho se ukázalo, že radikální a inkrementální inovace produktů vyvolávají Market Driving Strategy. To jsou významné příspěvky v literatuře daného oboru.
Klíčová slova: Orientace na trh; Strategie řízení trhu; Podnikatelská orientace
Název práce: Strategic Business Orientations
Autor(ka) práce: Kottika, Efthymia
Typ práce: Habilitační práce
Vedoucí práce: -
Oponenti práce: Stříteský, Václav; Ozretič Došen, Durdana ; Hejlová, Denisa
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
A remarkable volume of literature has been developed so far on the subject of strategic business orientations. The main principles of strategic management that lead the way of the formation and implementation of strategies and tactics that aim to ensure the survival and good performance of an organization are named strategic orientations (Hakala, 2011 cited in Krzakiewicz & Cyfert, 2019). Several relevant concepts have been developed in this field to describe different strategic approaches and priorities of organizations (e.g. Entrepreneurial Orientation, Market Orientation and its subcategory Market Driving Strategy, Corporate Social Responsibility Orientation, Digital Orientation, Strategic Green Marketing Orientation and Internal Marketing Orientation to name a few). Due to the impressive volume of published research, a complete description of the relevant literature is almost impossible. The current thesis focuses on three types of strategic business orientations namely Entrepreneurial Orientation, Market Orientation and Market Driving Strategy. The thesis consists of two chapters: in the first chapter an introduction to the concepts of Entrepreneurial Orientation, and Market Orientation is provided followed by presentation of the thesis author’s research in the field. More specifically, the research presented in the first chapter focuses on how some small and medium sized enterprises managed to survive while facing the Greek economic crisis. It consists of two sub-studies that explored the interplay between specific entrepreneur’s personality traits and skills (i.e. need for achievement, optimism, locus of control, risk taking and negotiation skills) and the company’s entrepreneurial and market orientation, and their role in the performance and survival of those companies. Moreover, it revealed the tactics and strategies that helped companies survive, providing a potentially useful survival manual for firms facing the crisis caused by the Covid-19 pandemic. 4 In the second chapter an introduction to the concept of Market Driving Strategy (that represents a more contemporary development in the research field of Market Orientation) followed by presentation of the thesis author’s research in this area. More specifically, the research focuses on Market Driving Strategy and explores the role that personnel attributes play during the implementation of this strategy and investigates the main firm-level and market-level outcomes of this strategy. Indeed, it was empirically demonstrated for the first time that specific characteristics of the top management (i.e., open-minded policy, strong vision, strategic human resource management, transformational leadership, prediction skills and insightfulness, fostering creativity), as well as certain traits of middle-level employees (i.e., open-minded policy, transformational leadership, creativity, expertise, intrapreneurship, commitment, flexibility) are of central importance to the Market Driving Strategy concept. Moreover, it was shown that the firm-level outcomes of Market Driving Strategy are financial and customer performance, organizational reputation, and sustained competitive advantage and that this strategy enhances market change. In addition, it demonstrated that radical and incremental product innovation trigger Market Driving Strategy. Those are significant contributions in the literature of the specific field.
Klíčová slova: Market Driving Strategy; Entrepreneurial Orientation; Market Orientation

Informace o studiu

Studijní program / obor: -
Typ studijního programu: Habilitační řízení studijní program
Přidělovaná hodnost: doc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Fakulta podnikohospodářská

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 18. 10. 2023
Datum podání práce: 18. 11. 2024
Datum obhajoby: 20. 11. 2024
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/88090/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: