Vývoj edukační hry pro zvýšení prevence a povědomí o phishingu

Název práce: Developing a Serious Game to Enhance Prevention and Phishing Awareness
Autor(ka) práce: Serkes, Denys
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Svoboda, Jaroslav
Oponenti práce: Kolář, Vojtěch
Jazyk práce: English
Abstrakt:
The primary objective of this thesis is to develop a serious game aimed at raising awareness about phishing and educating users on how to avoid it. The theoretical part explores the concept of serious games, examining their definition, effectiveness, and successful applications. An initial game concept was developed and used to identify and analyse similar games, which informed the creation of the final concept. This final concept includes a detailed description of the game’s storyline, visuals, functionalities, and levels. A list of features was compiled and prioritised using the MoSCoW method, distinguishing between those implemented during the thesis and those reserved for future development. The practical part outlines the game’s development process, beginning with a description of the chosen tools—specifically the Unity game engine and the C\# programming language. Development was divided into two phases: a low-fidelity prototype and a high-fidelity prototype. The low-fidelity prototype involved designing the user interface, implementing game functionality, and creating basic visuals. The high-fidelity prototype focused on refining visuals and improving the interface. After development, the game underwent two types of evaluation. First, its visual and functional quality was assessed through user interviews. Testers provided feedback on what they liked, disliked, and suggested improvements. Second, the game’s educational effectiveness was evaluated through a questionnaire consisting of eight phishing-related questions. Each participant completed the questionnaire both before and after playing the game. The results, presented in a bar chart, showed a 33.33\% increase in correct responses on the second attempt, highlighting the game’s potential as an effective educational tool. Finally, all user feedback was analysed, and the identified improvements were implemented in the final version of the game.
Klíčová slova: Unity; serious game; phishing
Název práce: Vývoj edukační hry pro zvýšení prevence a povědomí o phishingu
Autor(ka) práce: Serkes, Denys
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Svoboda, Jaroslav
Oponenti práce: Kolář, Vojtěch
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Hlavním cílem této práce je vývoj edukační hry (serious game), jejímž účelem je zvýšit povědomí o phishingu a vzdělávat uživatele, jak se mu vyhnout. Teoretická část se zabývá konceptem edukačních her, přičemž zkoumá jejich definici, účinnost a úspěšné příklady použití. Na základě počátečního konceptu hry byly identifikovány a analyzovány podobné hry, což vedlo k vytvoření finálního návrhu. Tento návrh obsahuje podrobný popis příběhu, vizuální stránky, funkcionality a jednotlivých úrovní hry. Vlastnosti hry byly seřazeny a upřednostněny pomocí metody MoSCoW, která rozlišuje funkce implementované v rámci této práce a funkce plánované do budoucna. Praktická část popisuje proces vývoje hry, počínaje výběrem nástrojů – konkrétně herního enginu Unity a programovacího jazyka C\#. Vývoj probíhal ve dvou fázích: vytvoření low-fidelity prototypu a high-fidelity prototypu. V rámci první fáze byl vytvořen uživatelský interface, veškeré funkcionality hry a jednoduché vizuály. Druhá fáze se zaměřila na zpřesnění vizuální stránky a uživatelského rozhraní. Po dokončení vývoje byla hra podrobena dvěma typům hodnocení. Nejprve byla prostřednictvím rozhovorů s uživateli posouzena její vizuální a funkční kvalita. Testeři sdělili, co se jim líbilo, nelíbilo a co by doporučili zlepšit. Dále byla ověřena vzdělávací efektivita hry pomocí dotazníku obsahujícího osm otázek souvisejících s phishingem. Každý účastník vyplnil dotazník před a po odehrání hry. Výsledky, znázorněné sloupcovým grafem, ukázaly zvýšení počtu správných odpovědí o 33,33\% při druhém pokusu, což naznačuje potenciál hry jako efektivního vzdělávacího nástroje. Na závěr byla analyzována veškerá zpětná vazba od uživatelů a navržená vylepšení byla implementována do finální verze hry.
Klíčová slova: serious game; Unity; phishing

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra multimédií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 23. 4. 2024
Datum podání práce: 11. 5. 2025
Datum obhajoby: 26. 6. 2025
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/88302/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: