Optimization processes IT Help Desk department in a large enterprise

Thesis title: Optimalizace procesů oddělení IT Helpdesku ve velkém podniku
Author: Biľ, Tomáš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kunstová, Renáta
Opponents: Kapitán, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem bakalářské práce je analýza procesů oddělení IT Helpdesku a návrh na jejich optimalizaci. V rámci analytické části jsou popisovány stávající procesy, provedeny analýzy realizovaných činností, problémů, slabých míst, nástroje pro sběr požadavků a aplikací pro řešení požadavků. V současné době nejsou v podniku k dispozici přesné směrnice a pravidla jak zajistit IT podporu. Hlavní část práce obsahuje návrhy na optimalizaci vybraných procesů a vylepšení nástroje pro sběr požadavků, kterého je dosaženo zjednodušením formulářů, zavedením zpětné vazby, zlepšením přehlednosti a změnou přístupu. Dále jsou zde navrženy změny aplikací pro řešení požadavků. Stávající nedostatky v podnikových procesech oddělení IT Helpdesku, jsou řešeny například použitím metody "Problém obchodního cestujícího", kterou je navrženo, jak postupovat při výjezdech techniků na pobočky.
Keywords: optimalizace nástrojů na řešení a sběr požadavků; oddělení IT Helpdesk; analýza stavu; optimalizace podnikových procesů
Thesis title: Optimization processes IT Help Desk department in a large enterprise
Author: Biľ, Tomáš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kunstová, Renáta
Opponents: Kapitán, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The goal of this paper is the IT helpdesk process analysis and its optimization. As a part of the analysis, existing processes are described, completed tasks, existing problems, weak spots, data collecting applications and request resolving solutions are analysed. Currently there are no detailed guidelines and measures within the company as to providing IT support. The main part of this paper is to provide directions on how to optimize chosen processes and improve data collecting applications. This is achieved by simplifying forms, introducing feedback clarification and by change of approach. Furthermore, there are changes to requirement solving applications. Existing shortcomings in the companys processes -- IT helpdesk department -- are solved e.g. by using the Method " TSP - Traveling Salesman Problem" -- applied to technicians travel among individual branches.
Keywords: analysis of the existing processes; it help desk department; optimization companys processes; optimize chosen processes and improve data collecting applications

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 6. 2008
Date of submission: 15. 12. 2008
Date of defense: 19. 1. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/13571/podrobnosti

Files for download

    Last update: