Roles of women and men in Czech and Italian advertisement

Thesis title: Úloha žen a mužů v inzerci českých a italských časopisů
Author: Aunická, Markéta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Horák, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce poskytuje základní porovnávání různých úloh kladených na muže a ženy v inzerci českých a italských periodik. Jsou zde analyzovány odlišné role určené jednotlivým pohlavím, odlišné styly prezentací na základě propagovaných produktů a různý přístup využití rozdílů pohlaví. První -- teoretická část této práce obsahuje hlavní definice a standartní pojmy umožňující správné porozumění definicím a termínům specifickým pro oblast tohoto výzkumu. V druhé -- praktické části této práce je popsán výzkumný postup a statistické vyhodnocení výsledků. Metoda kvantitativní obsahové analýzy byla použita především k vyhodnocení odlišného poslání mužů a žen v inzertním průmyslu obou zemí. Získané výsledky poskytují aktualizovaný přehled genderových stereotypů používaných v současnosti v české a italské inzerci.
Keywords: kvantitativní obsahová analýza; ženy; genderové stereotypy; muži
Thesis title: Roles of women and men in Czech and Italian advertisement
Author: Aunická, Markéta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Horák, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
This study provides basic comparison of different tasks given to men and women in advertisements published in Czech and Italian periodicals. The different roles dedicated to male and female models, different style of presentation related to promoted products and different way of utilization of sexual phenomena are analyzed. First - theoretical part of this study contains main definitions and terms allowing the right understanding of common terms, specific for this research. Description of research procedures and statistical evaluation of obtained results is described in the second part of this study. The method of quantitative content analyses was mainly used to evaluate specific utilization of men and woman in advert industry of both countries. Obtained results provide updated survey of gender stereotypes used currently in Czech and Italian advertisements.
Keywords: quantitative content analysis; gender; stereotypes

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 6. 2008
Date of submission: 14. 11. 2008
Date of defense: 21. 1. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/15183/podrobnosti

Files for download

    Last update: