Evaluation of technical, economical, and personal aspects of e-learning in the SAP LS system in ČSOB, a. s

Thesis title: Posouzení technických, ekonomických a personálních aspektů e-vzdělávání v LS SAP v ČSOB
Author: Kubeš, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Beroušek, Petr
Opponents: Legnerová, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je podrobné prozkoumání a zhodnocení efektů zavedení elektronického vzdělávání v podniku v obecné rovině a v konkrétním případě ČSOB, a. s. Problematika je uvedena definicí pojmu e-learning a stručným rozborem charakteristik tohoto nového trendu v oblasti nejen podnikového vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována ekonomickým aspektům vzdělávání, respektive hodnocení přínosů a nákladů podnikového vzdělávání; každé hledisko je prozkoumáno a porovnáno jak pro e-learning, tak pro klasické metody výuky. Následně jsou navrženy dva modely pro hodnocení nákladů, výhodnosti a efektivity obou metod vzdělávání. Zjištěné teoretické poznatky a navržené modely měření efektivity jsou demonstrovány na datech z konkrétního kurzu. Na závěr se práce zabývá základními charakteristikami balíku standardů SCORM a zkoumá jejich podporu v systému SAP LS 600.
Keywords: bod zvratu; ČSOB; model; efektivita; metoda ekvivalentního přínosu; hodnocení; rozbor nákladů; ekonomická analýza; přínosy; trendy ve vzdělávání; e-kurz; elektronický kurz; vzdělávání; elektronické vzdělávání; e-learning
Thesis title: Evaluation of technical, economical, and personal aspects of e-learning in the SAP LS system in ČSOB, a. s
Author: Kubeš, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Beroušek, Petr
Opponents: Legnerová, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
This book focuses on an evaluation of technical, economical, and personal aspects of e-learning deployment in a theoretical plane and in the specific environment of the bank ČSOB, a. s. The thesis begins by an introduction of the term e-learning and a brief description of main properties and characteristics of this new trend in a field of not only corporate education. Special attention is devoted to an assessment of business benefits and cots of education; every aspect is analyzed and compared both for the classical brick and mortar classroom instructor led education and for the e-learning. The thesis introduces two mathematical models for assessing an effectiveness of e-learning deployment. Theoretical concepts are applied to data from a real course which was run in one of the main Czech banks ČSOB, a. s. Last part briefly examines the concepts and benefits of SCORM standard package and its support in the SAP LS 600 system.
Keywords: ČSOB; SCORM; effectiveness; training; education; e-learning; model; cost analysis; economic analysis; evaluation; e-course; electronic learning; equivalent benefit method; break even analysis; benefits

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Personnel Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 12. 2008
Date of submission: 30. 6. 2009
Date of defense: 9. 6. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/17944/podrobnosti

Files for download

    Last update: