Shipping on the Rhine-Main-Danube-Canal

Thesis title: Lodní doprava na kanálu Rýn - Mohan - Dunaj
Author: Charousková, Lucie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Novák, Radek
Opponents: Štefek , Roman
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá lodní dopravou na kanálu Rýn-Mohan-Dunaj. Analýza začíná posouzením lodní dopravy v Evropě, krátce popisuje její vývoj a základní pojmy, které s vodními cestami souvisí. V závěru první části je uvedeno srovnání jednotlivých dopravních prostředků. Druhá kapitola je věnována předchůdcům kanálu Rýn-Mohan-Dunaj a důvodům jejich stavby. Při bližším pojednání o stavbě kanálu RMD jsou popsány také důležité instituce působící v této oblasti. K nim patří především Rhein-Main-Donau AG, Deutsche Wasserstraßen- und Schifffahrtsverein Rhein-Main-Donau e.V. a Wasser- und Schifffahrtsdirektion Süd. Třetí kapitola diplomové práce analyzuje lodní dopravu na kanálu RMD a na německé části Dunaje z hospodářsko-geografického pohledu. Zohledněny jsou přitom nejen rozdíly plavby na Rýnu, kanálu RMD a Dunaji samotném, ale i výše poplatků za plavbu po kanálu RMD a průjezd plavebními komorami. Kromě toho je význam kanálu RMD posuzován také z dopravně-geografického hlediska. Porovnány jsou i prognózy se skutečně přepravenými objemy nákladu. Současná situace je představena na příkladu množství nákladu přepraveného prostřednictvím kanálu RMD v posledních několika letech. V závěru práce je popsán problémový úsek mezi městy Straubing a Vilshofen a možné řešení odstranění tohoto omezujícího faktoru.
Keywords: Rýn-Mohan-Dunaj; lodní doprava; vodní cesty
Thesis title: Shipping on the Rhine-Main-Danube-Canal
Author: Charousková, Lucie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Novák, Radek
Opponents: Štefek , Roman
Thesis language: Česky
Abstract:
This paper surveys the inland water transportation on the Rhine-Main-Danube-Canal. Beginning with a consideration of the inland water transportation in Europe in the analysis, it briefly describes the canal's evolution and fundamental terms, which are related to the water-ways. The last part of the first chapter is dedicated to the comparison of several traffic carriers. In the second chapter the two predecessors of the Rhine-Main-Danube-Canal and the motivations to their construction are reviewed. In the more detailed inspection of the formation of the RMD-Canal, the crucial institutions, which are involved in this domain, are described. Besides the corporation "Rhein-Main-Donau AG", the "Deutscher Wasserstraßen- und Schifffahrtsverein Rhein-Main-Donau e.V." and the "Wasser- und Schifffahrtsdirektion Süd" belong to it. The third part of the available paper analyzes the shipping on the RMD-Canal and on the German part of the Danube out of an economic-geographical perception. Regarded are not only differences in shipping on the Rhine, on the canal itself and on the Danube, but also the charges for using the canal and for the locking of ships. Moreover, the RMD-Canal is observed out of the traffic-geographical aspect, whilst also analysing the prognoses in comparison to the reality of the amount of shipping. The present time situation is illustrated by the example of the amount of cargo, which has been transported in the last years. At the end of the paper the problematic passage between Straubing and Vilshofen and the solution of the abolishment of this bottleneck is described.
Keywords: waterway; shipping; Rhine-Main-Danube-Canal

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Logistics

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 5. 2008
Date of submission: 25. 6. 2009
Date of defense: 16. 6. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/14122/podrobnosti

Files for download

    Last update: