Visualization as one of the factors that sell the products and services

Thesis title: Vizualizace jako jeden z faktorů prodávající produkty a služby
Author: Baumrt, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Horný, Stanislav
Opponents: Krsek, Libor
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá tématem využití vizualizace při prezentování produktů. Jejím cílem je zjistit, zda vizuální prezentace (grafické provedení) obalu produktu má vliv na spotřebitelské chování zákazníka při procesu rozhodování o nákupu daného produktu. Pokud by se tento vliv prokázal, stanoví si práce sekundární cíl, kterým je zjištění vlivu vybraných faktorů vizuální prezentace na spotřebitelovo chování (rozhodování). Práce je rozdělena do 6 kapitol, kde první uvádí čtenáře do tématu, seznamuje ho s cíli práce a jejím členěním. Druhá kapitola je teoretickým seznámením s komunikací obecně a komunikací vizuální. V kapitole třetí jsou zpracována témata týkající se reklamy a produktu tak, aby korespondovali s celkovým pojetím práce. Touto kapitolou končí část teoretická, která čerpá částečně z literatury a částečně z poznatků autora. Praktická část tvoří hlavní celek práce. Ve čtvrté kapitole jsou stanoveny postupy pro šetření dané problematiky, je vypracován dotazník a grafické návrhy obalů různých produktů. Kapitola končí přehledem výsledků zjištěných během dotazníkového šetření. Výsledky jsou jednotlivě interpretovány v předposlední kapitole a to včetně pokusu o vyvození obecně platných závěrů. Celou práci shrnuje poslední kapitola, která rekapituluje všechny zjištěné poznatky. Přínosem této práce není pouze poukázání na vliv vzhledu obalu produktu na jeho prodejnost tak, aby si firmy, resp. jejich marketingová oddělení tento fakt uvědomovali a při sestavování marketingového plánu a plánu reklamy věnovali více pozornosti kromě jiného i vzhledu obalů produktů. Přínos spočívá také ve zpracování tématu, kterým se téměř žádná teoreticky ani prakticky zaměřená literatura nezabývá, ač bylo prokázáno, že by tomu mělo být naopak. Práce se pokouší o vyvození obecně platných závěrů, které sice není možné brát za stoprocentně platné, avšak ukazuje směr, kterým by se mohli dát další, složitější a rozsáhlejší průzkumy, které by přinesly výsledky, jež by mohli využít nejen firmy, ale také spotřebitelé.
Keywords: vizuální komunikace; vizuální prezentace; marketing; grafický návrh; reklama; vizualizace; obal; komunikace; grafika; produkt
Thesis title: Visualization as one of the factors that sell the products and services
Author: Baumrt, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Horný, Stanislav
Opponents: Krsek, Libor
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with a subject of taking advantage of visualization during the process of product presentation. Its main aim is to find out, if visual presentation (design) of the product cover affects consumer's behaviour during the decision process of buying a particular product. If this influence is proven, a second goal is set up, namely detection of effects of chosen factors of visual presentation on consumer's decision process. Diploma thesis is divided into 6 chapters. The first introduces the topic to the reader and familiarize him with the goals and structure. Second chapter theoretically describes fundamental terms of communication, especially visual communication. The third chapter covers issues concerning the product itself and its advertisement. This chapter brings to the end theoretical part, which gathers information partly from professional literature and partly from authors' knowledge and experiences. Practical part forms the main element of the thesis. Fourth part consists of various methods for analyzing previously questioned problems in detail. Sample questionnaire examining consumer's preference is drawn up as well as graphical proposals of product design. Chapter ends up with a summary of results found out during the query survey. Results are interpreted in details in the fifth chapter, together with an attempt to draw general conclusion. Last chapter summarizes gathered information and evidence. Contribution of this work is not only to emphasize the significance of product cover and its effect on sale. Corporations or more precisely their marketing departments should realize this fact while creating marketing plan and especially advertisement plan. They should pay more attention on appearance of the product cover. Benefit further consists in processing the whole topic, with neither theoretical nor practical literature is concerned, although proven that opposite should count. Thesis tries to show the direction of further investigation, possibly followed by more complex and extensive surveys, which should bring valuable results and could be used not only by firms but also by consumers themselves.
Keywords: communication; product; graphic design; cover; marketing; visual presentation; advertising; visualization; visual communication; graphics

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 1. 2009
Date of submission: 1. 1. 2009
Date of defense: 21. 1. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/12828/podrobnosti

Files for download

    Last update: