Information systems of public administration

Thesis title: Informační systémy veřejné správy
Author: Špinarová, Eva
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Toth, Petr
Opponents: Duben, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
V České republice probíhá vývoj informačních systémů veřejné správy, včetně jejích legislativního zakotvení. Řada právních předpisů v současné době umožňuje elektronickou komunikaci mezi orgány veřejné správy a zároveň mezi těmito orgány veřejné správy a jinými subjekty. Právní úprava se týká také problematiky podání v elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem. Podání v elektronické podobě je zajišťováno prostřednictvím elektronických podatelen. Cílem legislativního zakotvení je zrovnoprávnění elektronických dokumentů ve vztahu k listinné podobě. Cílem práce je popsat a analyzovat stav mechanismů a nástrojů informačního zabezpečení veřejné správy a zhodnotit, jak jsou tyto služby využívány veřejností, jakožto uživatelem těchto služeb. Výsledkem práce by mělo být zodpovězení otázky, zda se jedná o efektivní komunikaci fyzické osoby ve vztahu k veřejné správě. V práci budou detailně popsány jednotlivé kroky, které jsou spojeny s nakládáním s elektronickými dokumenty takovým způsobem, aby jejich využití mělo odpovídající právní dopad. Je třeba poukázat na nutnost zpracování metodik, návodů a postupů řešení pro zmiňované procesy.
Keywords: G2C; eGovernment; informační systémy veřejné správy
Thesis title: Information systems of public administration
Author: Špinarová, Eva
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Toth, Petr
Opponents: Duben, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Information systems of public administration, including their legislative confirmation are developing in the Czech Republic. Nowadays, a series of legal regulations enable electronic communication via public authorities and between public authorities and other entities. Legal regulation also deals with issues regarding electronic submission signed by authorized electronic signature. Electronic submission is provided through electronic registers. The reason for legislative confirmation of electronic documents is to make them equal to their documentary form. Goal of my diploma is to describe and analyze state of mechanisms and information tools used within public administration and also to evaluate how public, as its consumer, uses public services. Ideally, my diploma should answer a question whether communication between an individual and public administration is an effective one. My diploma will introduce detailed steps of dealing with electronic documents in such a way that their use has equivalent legal impact with their documentary form. I would like to stress the necessity of elaborating of methodologies, instructions and procedures and finding solutions for the above proceedings.
Keywords: G2C; information systems of public administration; eGovernment

Information about study

Study programme: Hospodářská politika a správa/Regionalistika a veřejná správa
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Centre of Regional and Administrative Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 6. 2008
Date of submission: 30. 12. 2008
Date of defense: 23. 9. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/16508/podrobnosti

Files for download

    Last update: