Barack Obama´s Campaign - Trends of political marketing

Thesis title: Kampaň Baracka Obamy - Trendy politického marketingu
Author: Laresová, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Lehmannová, Zuzana
Opponents: Matějka, Zdeněk
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je na základě teoretických podkladů a analýzy volební kampaně současného prezidenta USA Baracka Obamy definovat trendy politického marketingu. Jsou jimi (a) komplexní zapojení marketingových nástrojů do volební kampaně s důrazem na synergii "nových" a "klasických" médií ("postmoderní kampaně"), (b) nutnost udržování kampaně i během samotného volebního období ("permanentní kampaně"), (c) profesionalizace kampaní na úrovni strategie i exekuce, (d) personalizace na úrovni sdělení, politické nabídky i voliče a v neposlední řadě (e) změna reakce voličů na volební komunikaci daná vlivem digitálních technologií, pop kultury a spotřebitelských zvyklostí.
Keywords: USA; politický marketing; Barack Obama
Thesis title: Barack Obama´s Campaign - Trends of political marketing
Author: Laresová, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Lehmannová, Zuzana
Opponents: Matějka, Zdeněk
Thesis language: Česky
Abstract:
Based on theoretical background and Barack Obama's campaign analysis this paper is aiming to define the trends in the field of political marketing. The conclusion is (a) a complex employment of marketing tools and strategies with focus on synergy of "new" and "old" media ("postmodern campaigns"), (b) necessity of "permanent campaigning", (c) profesionalization of strategy and execution, (d) personalization of message, political supply and of citizens and (e) change of electorate's reaction to campaign communication, which has been caused by usage of digital technologies and influence of pop culture.
Keywords: USA; political marketing; Barack Obama

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní a evropská studia - diplomacie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 8. 1. 2009
Date of submission: 30. 4. 2009
Date of defense: 17. 9. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/18101/podrobnosti

Files for download

    Last update: