Developments at consumer electronics market (CE)

Thesis title: Vývojové trendy na trhu spotřební elektroniky
Author: Troníček, Vladimír
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Čejka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
V této práci jsem provedl analýzu stavu trhu spotřební elektroniky v ČR po roce 1989, kdy byla ukončena etapa plánovaného hospodářství a vstoupily i do tohoto oboru tržní vztahy. Jako hlavní hypotézu uvádím, že i v dnešní době, kdy panuje velmi konkurenční prostředí a většina trhu je obsazena silnými nadnárodními řetězci, lze uskutečňovat myšlenku nezávislého obchodu. Zde tento stav popisuji a sleduji nové vývojové trendy. Zároveň mapuji současnou situaci a rozdělení trhu mezi největší prodejce. Věnuji se dostatečně také internetovému prodeji, který prochází dynamickým vývojem, ale přesto stále i významní obchodníci hledají cestu, jak provozovat společně oba typy prodeje -- klasický a obchod po síti. V závěru uvádím největší obchodníky na trhu a potvrzuji hypotézu, že i nezávislý obchodník může na tomto trhu spotřební elektroniky najít své místo a být úspěšný.
Keywords: trh spotřební elektroniky; nezávislí obchodníci; řetězce a kooperace
Thesis title: Developments at consumer electronics market (CE)
Author: Troníček, Vladimír
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Čejka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
In this task I performed the analysis of status of consumer electronics market in the Czech Republic after 1989 year when a phase of planned economy was finished and market relations also entered into this field. I hypothesize that also in nowadays when competitive environment dominates and most of the trade is occupied by strong transnational companies it is possible to realize the idea of independent business. I describe this state and follow new development trends. At the same time I do survey of present-day situation and division of market among the biggest sellers. I pay attention also to internet trading that goes through the dynamic development. But despite of this fact a businessmen keep on searching the way how to operate both of he sell types (classical and internet one) together. At the end of this task I introduce the biggest traders of the market and I confirm the hypothesis that also independent trader can find his place at consumer electronics market and became successful.
Keywords: independent businessmen ; consumer electronics (CE); strategic aliances

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 2. 2009
Date of submission: 30. 6. 2009
Date of defense: 16. 9. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/18878/podrobnosti

Files for download

    Last update: