Normativní metoda financování školství se vyvíjí již od roku 1994. Za dobu své existence měla několik podob. Tato metoda byla MŠMT zvolena ve snaze najít co nejobjektivnější způsob rozpisu rozpočtu přímých vzdělávacích nákladů. Z důvodu rozdílných podmínek škol jsou výše nároků těchto škol na tyto náklady tak různorodé, že jednotná normativní metoda se v některých případech velmi těžko uplatňuje. Principy této metody jsou uvedeny v zásadách, které popisují obecné principy normativní metody. Za rozpis přímých vzdělávacích nákladů pro obecní školy je zodpovědný kraj a ten může upravit pravidla rozpisu odlišně od níže uvedených obecných zásad, samozřejmě v rámci zásad vydaných MŠMT ČR pro příslušný rok. V zákoně (§ 161 školského zákona) je normativní metoda definována ve dvou stupních - republikové normativy a krajské normativy. Základem normativní metody je výkon, který je dán počtem dětí, žáků a studentů. Jedná se tedy o systém výkonového financování. |