Specificity of sale insurance products

Thesis title: Specifika prodeje pojistných produktů
Author: Hlavínová, Kristýna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Ducháčková, Eva
Opponents: Daňhel, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zaměřuje na specifika prodeje pojistných produktů. Teoretická část práce se věnuje rozboru specifik pojišťovací služby a jejich odrazu v marketingu pojišťovny a v metodách prodeje pojistných produktů. V praktické části je provedena analýza dvou produktů dle nastavených parametrů, a to investičního životního pojištění a spořícího účtu (jako další možnosti finančního zdroje pro klienta). Oba vybrané produkty jsou aplikované v modelové situaci na jednoho klienta. Cílem analýzy je ukázat na srovnání obou produktů specifika prodeje pojistných produktů. Charakteristika obou produktů a z ní vyplývající specifika jsou uvedena ve shrnutí. V závěru práce jsou uvedeny výhody a nevýhody distribučních kanálů využíváných v pojišťovnictví. Z hlediska specifik pojišťovací služby a její složitosti je zdůrazněn význam osobního kontaktu s klientem, který je realizovaný buď prostřednictvím pojišťovacího zprostředkovatele či pobočky dané pojišťovny.
Keywords: Specifika pojistných produktů; Investiční životní pojištění; Marketing pojišťovny; Distribuční kanály; Spořící účet
Thesis title: Specificity of sale insurance products
Author: Hlavínová, Kristýna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Ducháčková, Eva
Opponents: Daňhel, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Thesis adresses specificity of sale insurance products. The theoretical part analyses specificity of insurance services and their reflection of marketing insurance company and methods of sale insurance products. The practical part analyses two products according to adjusted arguments, namely - investment life insurance, saving account (as a next possibility of financial source for clients). Both chosen products are model applied to one client. The aim of this analysis is to compare product specificity of sale insurance products. Characteristics of products and their segment specifics are listed in recapitulation as well as segment advantages and disadvantages of individual channels of distribution. Personal contact with client, which can be realized either throught network of insurance brokers or branch insurance company, is accented in connection with the specificity of insurance services and their complexity factors.
Keywords: Marketing insurance company; Saving account; Investment life insurance; Specificity of insurance products; Channels of distribution

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Bankovnictví a pojišťovnictví
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Banking and Insurance

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 2. 2009
Date of submission: 25. 8. 2009
Date of defense: 14. 9. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/18838/podrobnosti

Files for download

    Last update: