Support for Incident and Problem Management on Computer Network at University of Economics

Thesis title: Podpora řešení incidentů a problémů počítačové sítě VŠE
Author: Bank, Michal
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Pavlíček, Luboš
Opponents: Matuška, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá řešením incidentů a problémů vzniklých na počítačové síti VŠE v Praze. Cílem práce je seznámit se s nejznámějšími modely, které zkoumají problematiku správy počítačových sítí, dále zmapovat aktuální stav podpory řešení incidentů na VŠE v Praze a na tomto základě navrhnout a implementovat aplikaci, která bude sloužit k zefektivnění diagnostiky při řešení incidentů. Informace o modelech pro správu počítačových sítí budou získány studiem dostupných materiálů -- převážně metodiky ITIL v3 a dále zdrojů dostupných na webových stránkách. Výsledkem práce bude webová aplikace, které bude sloužit operátorům helpdesku pro rychlé a přehledné vyhledání podpůrných informací při řešení incidentů v počítačové síti. Aplikace bude určena pro nasazení v reálném provozu na síti VŠE v Praze.
Keywords: ITIL; počítačová síť; správa incidentů; správa problémů
Thesis title: Support for Incident and Problem Management on Computer Network at University of Economics
Author: Bank, Michal
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Pavlíček, Luboš
Opponents: Matuška, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is focused on incident and problem management on computer network at University of Economics, Prague. Its goal is to study available models used in network management, analyze current status of network management support tools used at University of Economics and design and implement an application for effective diagnosis of network incidents based on this analysis. Information about network management models will be acquired from available sources -- primarily ITIL v3 and also online information published on the Web. The final part of this thesis is a fully functional web-based application which will be used by helpdesk operators to support them in finding event information in historical log files. This application will then be deployed on servers in University of Economics, Prague.
Keywords: computer network; ITIL; problem management; incident management

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 2. 2009
Date of submission: 5. 5. 2009
Date of defense: 10. 9. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/18781/podrobnosti

Files for download

    Last update: