Political marketing: Analysis of the marketing strategy of Barack Obama before the presidential elections 2008

Thesis title: Politický marketing: Analýza marketingové strategie Baracka Obamy před prezidentskými volbami 2008
Author: Hofmanová, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Tyl, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce analyzuje volební kampaň Baracka Obamy před americkými prezidentskými volbami 2008. První dvě kapitoly práce se zabývají teoretickými východisky politického marketingu. Třetí kapitola čtenáři přibližuje specifika amerického volebního systému, která ovlivňují předvolební kampaně kandidátů na prezidenta. Kapitola čtvrtá se pak podrobně věnuje marketingové stránce Obamovy předvolební kampaně. Nástroji SWOT analýzy rozebírá Baracka Obamu jako produkt politického marketingu, charakterizuje cílové skupiny kampaně Baracka Obamy a popisuje způsob jejich zacílení pomocí tzv. microtargetingu. Práce dále identifikuje jednotlivé nástroje a metody marketingové komunikace, které Barack Obama začlenil do své kampaně, a zaměřuje se na jejich inovativní využití. Zvláštní důraz je kladen na komunikaci s generací millenials nástroji internetového a mobilního marketingu.
Keywords: millenials; internetový marketing; online marketing; mobilní marketing; kampaň; volební; microtargeting; facebook; obama; marketing; politický
Thesis title: Political marketing: Analysis of the marketing strategy of Barack Obama before the presidential elections 2008
Author: Hofmanová, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Tyl, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis analyses Barack Obama's pre-election campaign before the American presidential elections 2008. The first two chapters deal with theory of political marketing. The third chapter describes the specifics of American election system, which influence the pre-election campaign of the presidential candidates. The fourth chapter deals with the marketing aspects of Obama's pre-election campaign. It analysis the product "Barack Obama" with the help of SWOT analysis tools. Furthermore, it describes the target groups of the campaign and the tools Barack Obama's campaign used to target these groups. The thesis also identifies the particular marketing communication tools Barack Obama implemented in his campaign and focuses on their innovative usage. Distinctive emphasis is put on the communication with the generation millenials via the tools of internet and mobile marketing.
Keywords: mobile marketing; internet marketing; facebook; campaign; elections; obama; marketing; political

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 12. 2008
Date of submission: 30. 5. 2009
Date of defense: 30. 6. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/17136/podrobnosti

Files for download

    Last update: