The analysis of buying terms and consumer behaviour of the city of Hlinsko

Thesis title: Analýza nákupních podmínek a chování zákazníků ve městě Hlinsku
Author: Vokáčová, Lucie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Cimler, Petr
Opponents: Filipová, Vladimíra
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce má přiblížit maloobchodní situaci na Hlinecku, co se potravinářského zboží a store retailu týká, a zároveň se zaměřuje na průzkum mínění zdejších spotřebitelů, zákazníků řetězců a prodejen ve městě Hlinsku. Práce je rozdělena na tři části. První, teoretická kapitola, charakterizuje obchodní vybavenost Hlinska a hodnotí potravinářské prodejny ve městě, co se týká jejich druhu a velikosti. Jsou zde stanoveny hypotézy a vytvořena mapa prodejen. Druhá část je prakticko-analytická. Skládá z dotazníkového zjišťování v domácnostech v Hlinsku a okolí. Výsledky tohoto šetření jsou zde vyhodnoceny a aplikovány na hypotézy z první kapitoly. Tato kapitola je stěžejní. Třetí závěrečná část je ryze analytická, tvoří ji výpočty zájmové nákupní oblasti pomocí metody obchodní gravitace a zakreslení vnějšího nákupního spádu. Na konec je vypočítána prodejní kapacita města metodou plošného standardu a tato hodnota je porovnána s realitou.
Keywords: Hlinsko; metoda plošného standardu; metoda obchodní gravitace; dotazníkové zjišťování; nákupní podmínky; maloobchod
Thesis title: The analysis of buying terms and consumer behaviour of the city of Hlinsko
Author: Vokáčová, Lucie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Cimler, Petr
Opponents: Filipová, Vladimíra
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis should introduce the retail situation of Hlinsko and show the trends and typical consumer behaviour of the citizens of this city and the nearest neighbourhood. The thesis consists of 3 main parts: The first one is theorethical and describes the actual retail situation of the city and all the stores, where food assortment can be bought. These stores are then divided according to their sort and size. After five hypothesis have been determined, the stores have been marked in the map of the city of Hlinsko. The second and main part is half practical and half analytical. It contains a questionnaire investigation of the households of Hlinsko and the neighbourhood. The results are processed and aplicated on the hypothesis from the first part. The third part includes analytical calculations of the service area and sales capacity of the stores in Hlinsko. As the conclusion, the outcome is compared with the real situation.
Keywords: sales capacity; Hlinsko; retail

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 11. 2008
Date of submission: 30. 4. 2009
Date of defense: 17. 6. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/16935/podrobnosti

Files for download

    Last update: