Svým způsobem psychologicko-estetická studie se zabývá vlivem grafického sdělení na pocity
a dojmy jeho pozorovatele. Nachází klíčové poznatky psychologie vnímání a dává je do souvislosti
s grafickou stránkou věci. Lidské vidění je rozebráno z pohledu vlastností zraku, pozornosti,
charakteristik zorného pole a procesu jeho strukturace. Vytyčeny jsou aspekty vidění důležité
pro tvorbu grafického sdělení. Zejména jsou rozebrány tendence sdružování (grupování) objektů
v zorném poli, rozlišování figury a pozadí, domýšlení jen naznačených částí obrazu, apod. Práce
také popisuje některé zásadní zažité přístupy našeho poznávání skutečnosti k objektům, které
vidíme. Pak následuje typologický přehled působení daných obrazových prvků. Jsou vybírány
takové elementární prvky, s nimiž se běžně v grafických pracích potkáváme a které mohou dále
tvořit složitější sestavy. Od bodu k plošným objektům se popisují např. některé jejich pohybové
tendence nebo expresivní vliv na naší psychiku. Dále jsou popsány vlivy jednotlivých barev
a odstínů, rozebrány typy a působení kontrastů a některých obecnějších vlastností grafické
prezentace. Jako poslední zkoumaná vlastnost je kompozice. Hlavní témata jako zlatý řez, hmotná
analogie objektů v sazebním obrazci, apod. jsou opět dávána do souvislosti s jejich vlivem na
naše nálady. Na konec jsou krátce zmíněny některé možnosti ověřování působení obrazového
sdělení. Závěr připomíná, že je k celé problematice třeba přistupovat s odstupem a mít na paměti
obecné souvislosti. |