Public Relations and Communication in the Health Sector

Thesis title: Public Relations a komunikace ve zdravotnictví
Author: Pertlíčková Balcarová, Monika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Lešetický, Ondřej
Opponents: Chrápková, Taťána
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce popisuje fungování public relations a komunikaci ve zdravotnictví a poukazuje na specifika a odlišnosti od typicky ziskového sektoru. Analyzuje současnou úroveň dané problematiky v České republice, včetně právního a etického pohledu na komunikaci zdravotnického zařízení. V první části objasňuje teorii oboru public relations a komunikace a obsahuje stručný popis sektoru zdravotnictví. V druhé části se práce zabývá zejména interní, externí a krizovou komunikací jednotlivých zdravotnických zařízení a metodou kvalitativního výzkumu tyto oblasti analyzuje. Je zde popsáno mimo jiné praktické fungování public relations, použití nástrojů mediální komunikace jednotlivých nemocnic, jsou definovány cílové skupiny, veřejnost a dobré jméno zdravotnického zařízení.
Keywords: public relations ve zdravotnictví; dobré jméno; krizová komunikace; komunikace ve zdravotnictví; cílová skupina; externí komunikace; interní komunikace; mediální nástroje
Thesis title: Public Relations and Communication in the Health Sector
Author: Pertlíčková Balcarová, Monika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Lešetický, Ondřej
Opponents: Chrápková, Taťána
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis describes the role of public relations and communication in the health sector and points at its specifications and differences if compared to the profitable sectors. The thesis analyses the current level of the issue in the Czech Republic, including legal and ethical perspectives of a health institution. The first part of the thesis explains the theory of the public relations and communicaiton sectors and includes a concise description of the health sector. The second part deals with internal, external and crisis communication of individual hospitals and institutions and analyses them through the method of qualitative research. Aside from other aspects, I describe pratical operation of public relations, usage of media communication tools in practice at individual health institutions. In addition to this, target audience, the public and the importance of a good reputation of a hospital have been defined in this part.
Keywords: target audience; good reputation; media tools; communication in the health sector; crisis communication; external communication; internal communication; public relations in the healt sector

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Institute of Health Services Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 12. 2008
Date of submission: 24. 4. 2009
Date of defense: 11. 2. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/17545/podrobnosti

Files for download

    Last update: